کمک مردمی از طریق موبایل : #10*6*7*

عنوان خبر: رابطه تغذیه و سرطان در زنان ایرانی
تاريخ انتشار: ۲ بهمن ۱۳۹۷ , ۱۵:۱۹

مطالعه ای در مورد عادات غذایی و سرطان سینه در ۵۳ زن ایرانی مبتلا به بیماری تایید شده بافت شناسی و ۴۰ زن دیگر در گروه کنترل شده همسان انجام شد. برای ارزیابی الگوی مصرف غذاهای انتخابی، از پرسشنامه عادات غذایی استفاده شد.

 

شاخص های سن، وزن، شاخص حجم بدن، دور کمر، وضعیت تحصیلی، شیردهی، وضعیت تاهل، یائسگی، تاریخ استروژن درمانی و سابقه خانوادگی بیماری پستان یا سرطان در بین شرکت کنندگان مورد بررسی قرار گرفتند.

 

در این مطالعه به رابطه ی بین مصرف گوشت با چربی زیاد، شیر، ماست، پنیر و همچنین استفاده از روغن های سرخ کردنی برای سرخ کردن غذا، استفاده از روغن زیتون / روغن مایع برای پخت و پز، حذف چربی از گوشت و مرغ، حذف پوست مرغ و استفاده نکردن از سس مایونز به عنوان سس سالاد و خطر ابتلا به سرطان سینه توجه ویژه ای شد. علاوه بر این مصرف سالاد، سبزیجات و مصرف میوه و غذا خوردن در خارج از خانه نیز مورد بررسی قرار گرفته است.

 

نتایج:
نتایج نشان داد که بین سطح تحصیلات پایین تر و سطح بالای شاخص حجم بدن و دور کمر در بیماران مبتلا به سرطان پستان ارتباط وجود دارد. خطر ابتلا به سرطان سینه در زنانی که دارای اضافه وزن هستند بسیار بیشتر از آن هایی ست که وزن متعادل دارند.

 

مصرف بالای چربیهای لبنی از قبیل شیر و پنیر به عنوان عامل مهمی برای افزایش خطر ابتلا به سرطان پستان است. استفاده از روغن زیتون مایع برای پخت و پز و اجتناب از سس مایونز به عنوان سس سالاد به کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه کمک می کند. تحقیقات نشان داد که افراد مبتلا به سرطان میزان کمتری از سبزیجات و میوه نسبت به گروه کنترل شده مصرف کرده اند.

عادات غذایی ممکن است از عوامل خطر ابتلا به سرطان پستان در زنان ایرانی باشد. داشتن تغذیه سالم می تواند روشی مناسب برای پیشگیری از سرطان پستان باشد.

مترجم: محمدپورشفیعی

برچسب ها: