کمک مردمی از طریق موبایل : #10*6*7*

عنوان خبر: باورها و افکار غلط درباره سرطان
تاريخ انتشار: ۱۸ فروردین ۱۳۹۸ , ۱۳:۵۶

در سرطان سلولهای یک ناحیه به طور غیر عادی رشد می کنند و ایجاد توده می کنند که این توده می تواند از طریق خون و لنف به نواحی دیگر بدن منتقل شود و در سراسر بدن گسترش یابد.البته در برخی سرطان ها از جمله سرطان خون هیچ توده ای ایجاد نمی شود. درباره سرطان افکار مختلفی وجود دارد که برخی درست است و برخی غلط که در اینجا به برخی افکار غلط که بعضی افراد نسبت به سرطان دارند می پردازیم:

 

۱- درمان همه سرطان ها مثل هم است:

بیشتر افراد فکر می کنند که برای همه سرطانها درمان یک جور وجود دارد در صورتی که راههای درمانی سرطان بیش از صد نوع است که در هر سرطان بسته به شناخت علم پزشکی نسبت به ان سرطان و میزان پیشرفت سرطان در فرد و احتیاجات و شرایط بیمار راه درمان می تواند متفاوت باشد. برخی سرطانها مثل سرطان سینه به خوبی شناخته شده اند ولی هنوز برخی سرطان ها آن جور که باید شناخته نشده اند پس درمان آنها مشکل تر است مثل سرطان معده

 

۲- سرطان علاجی ندارد:

بسیاری از بیماریها در گذشته هیچ درمانی نداشتند ولی کم کم با پیشرفت علم راه درمان بسیاری از آنها مثل راه درمان برخی سرطان ها کشف شد. تا به حال بسیاری از بیماران مبتلا به سرطان درمان شده اند. درمان کامل هنگامی است که فرد بعد از درمان و پنج سال بعد از آن هیچ علامتی از سرطان نداشته باشد.برخی سرطان ها مثل سرطان پوست با برداشت تومور قابل درمان اند. باید توجه داشت که حتی اگر سرطان قابل درمان نباشد نباید فرد را نا امید کرد.

 

۳- هر توده ای سرطانی است:

برخی افراد فکر می کنند هر توده و هر حالت غیر عادی سلولی یعنی وجود سرطان. در صورتی که ممکن است یک غده ساده باشد که با عمل جراحی برداشته شود یا یک تومور خوش خیم باشد که به هیچ وجه نگران کننده نیست و فرد باید آزمایشات متوالی و چکاپ انجام دهد.

 

۴- شیرین کننده ها و طعم دهنده ها سرطان زاهستند:

در گذشته و حتی امروزه برخی افراد تصور می کنند هر نوع شیرین کننده ای سرطان زاست. در صورتیکه در یک تحقیق که در سال ۱۹۶۹   بر روی موش ها انجام گرفت و هرروز میزان ۸۰۰ قوطی لیموناد به آنها داده شد مشخص شد که میزان متعادل شیرین کننده ها سرطان زا نیست و زمانی سرطان زاست که مقدار آنها بسیار زیاد باشد.

 

۵- جراحی باعث گسترش سرطان می شود:

در گذشته به دلیل وجود راههای ساده و ابتدایی درمانی پزشکان نمی توانستند به طور کامل توده سرطانی را بردارند و باعث می شد سرطان به سایر نقاط رشد کند ولی امروزه با وجود دستگاههای کامل تر تمام مسیرهای توده  ای شناسایی شده و می تواند به طور کامل درمان شود.

۶- سرطان سینه فقط در زنان وجود دارد:

سرطان سینه در زنان صد برابر مردان به وجود می آید ولی این سرطان در مردان نیز احتمال ابتلا وجود دارد. مطالعات نشان می دهد در آمریکا سالیانه ۲۰۰۰ مرد  به سرطان سینه مبتلا می شوند.

تحقیقات نشان داده نگرش و افکار مثبت در افراد نقش مهمی در بهبود فرد دارد. روحیه قوی باعث می شود فرد پاسخ بهتری به درمان دهد و فرد روحیه بهتری برای مقابله با سرطان داشته باشد. همچنین به گزارش سرویس بهداشت و درمان ، طی تحقیقات انجام شده در آمریکا هنر و فعالیت های هنری نقش بسزایی در كاهش  درد، خستگي، افسردگي، عصبانيت، بي ميلي، تنگي نفس و .. دارد.

برچسب ها: