کمک مردمی از طریق موبایل : #10*6*7*

عنوان خبر: مقایسه میزان مرگ و میر ناشی از سرطان های مختلف در ایران با سایر کشورها
تاريخ انتشار: ۵ اسفند ۱۳۹۷ , ۱۶:۵۳

بروز و مرگ و میر سرطان پستان

 سرطان پستان یکی از شایعترین سرطان ها و علت اصلی مرگ و میر ناشی از سرطان در میان زنان است. در یک مطالعه بیشترین میزان ابتلا در آمریکای شمالی با ۱۲۳٫۶ مورد در هر ۱۰۰۰۰۰ نفر و در اروپای غربی با  ۸۴٫۶ مورد در هر ۱۰۰۰۰۰، نفر بود. نرخ متوسط ​​در کشورهای آمریکای جنوبی و مدیترانه با  ۴۶ مورد در هر ۱۰۰۰۰۰ نفر، و کمترین میزان بروز در جنوب شرقی با ۲۵٫۵ مورد در هر ۱۰۰۰۰۰ نفر و آسیای مرکزی جنوبی با ۲۱٫۸ مورد در هر ۱۰۰۰۰۰ نفر بود.

این میزان سرطان در کشورهای توسعه یافته بیشتر از کشورهای در حال توسعه است زیرا عوامل خطر سرطان در کشورهای پیشرفته مانند بارداری اول در سن بالا ، شغل هایی که نیاز به تحرک ندارند، مصرف کالری بالا و استفاده از درمان جایگزینی هورمونی بیشتر است .

در کشورهای کم درآمد  و در زنان با سطح تحصیلات یا درآمد کم، میزان بقا و طول عمر پایین تر است. روند جهانی این سرطان به ویژه در کشورهایی با درآمد پایین و در کشور ایران در حال افزایش است.

 در ایران، سرطان پستان در بین سرطان های بدخیم  در زنان در رتبه اول قرار دارد که در میان انواع سرطان میزان ابتلا به سرطان پستان ۴/۲۴ درصد می باشد که پنجمین علت مرگ و میر ناشی از سرطان هاست. ۲۳٫۱ مورد در هر ۱۰۰۰۰۰ نفر مشاهده شده است.

طبق آمار جدید در ایران، سالانه ۶۱۶۰ مورد سرطان پستان بدخیم در کشور تشخیص داده شده و موجب مرگ  ۱۰۶۳ نفر است. ایران به عنوان کشور در حال توسعه با افزایش سرطان پستان مواجه است. بر اساس یک مطالعه در ایران، مصرف قرص ضد بارداری ، نابرابری درآمد و اشتغال و سابقه خانوادگی سرطان پستان می تواند موجب افزایش خطر ابتلا به سرطان پستان شود.

علاوه بر این، در ایران، برنامه تشخیص زودهنگام ملی و کنترل سرطان پستان وجود ندارد، این در حالی است که تشخیص زودرس این سرطان عامل مهم درمان آن است.

 علاوه بر این، آگاهی زنان از علائم هشدار دهنده و غربالگری بسیار کم است . میزان شیوع سرطان پستان در مناطق مختلف ایران با توجه به شیوه زندگی، ترکیب سنی جمعیت و رفتار افراد متفاوت است.

در اولین گزارش مربوط به میزان بروز و توزیع سن مربوط به سرطان پستان در ایران، بر اساس داده های جمعیتی پنج استان (مازندران، گیلان، گلستان، کرمان و اردبیل) ۱۷٫۱ محاسبه شد.

بر اساس گزارش سال ۲۰۰۵، پایین ترین و بالاترین میزان در استان چهارمحال و بختیاری و تهران گزارش شده است.

شیوع سرطان پستان بدخیم در زنان تهرانی بیشتر است  و میزان مرگ و میر آن ها نیز افزایش یافته است. طبق گزارش سال ۲۰۰۳ مربوط به میزان بروز سالانه سرطان پستان، استان های یزد، خراسان، فارس، قم و خوزستان به ترتیب بعد از استان تهران قرار دارند.

تشخیص زودهنگام سرطان پستان نقش مهمی در بهبود پیش آگاهی بیماران و کاهش مرگ و میر در میان زنان را دارد. روند مرگ و میر در سال ۲۰۰۹ در ایران افزایش یافت. بنابراین، برنامه های آموزش بهداشتی برای دادن آگاهی به زنان در مورد عوامل خطر، علائم و غربالگری ملی برای کمک به تشخیص زود هنگام برای جامعه زنان در ایران مورد نیاز است

مترجم: محمدپورشفیعی

برچسب ها: