کمک مردمی از طریق موبایل : #10*6*7*

عنوان خبر: میزان مرگ و میر ایرانیان به علت سرطان پستان
تاريخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۷ , ۱۶:۲۳

سرطان پستان یکی از شایعترین سرطان ها و علت اصلی مرگ و میر ناشی از سرطان در میان زنان ایرانی است .

این میزان سرطان در کشورهای توسعه یافته بالاتر از کشورهای در حال توسعه است زیرا عوامل خطر سرطان در کشورهای توسعه یافته شایع تر است. عواملی مانند سن بالا برای بارداری اول، شغل هایی که در آن فعالیت بدنی ندارند، مصرف کالری بالا و استفاده از درمان هورمونی جایگزین.

با این حال، در کشورهایی که ثروتمند نیستند و سطح تحصیلات و درآمد زنان  و امید به زندگی در زمان ابتلا به این سرطان نیز پایین است.

روند بروز جهانی این سرطان به ویژه در کشورهای با درآمد پایین  در حال افزایش است و کشور ایران از این مورد مستثنا نیست. در ایران، سرطان پستان هنگامی که پیشرفت کرده است تشخیص داده می شود. این سرطان پنجمین علت مرگ و میر مرتبط با سرطان ها است. طبق آمار جدید در ایران، سالانه ۶۱۶۰ مورد سرطان پستان بدخیم تشخیص داده می شود و باعث مرگ ۱۰۶۳ نفر می شود.

بر اساس یک مطالعه در ایران، استفاده از داروهای ضد بارداری خوراکی، مشاغلی که افراد در آن تحرک ندارند و سابقه خانوادگی سرطان پستان می تواند موجب افزایش خطر ابتلا به این سرطان شود. علاوه بر این، در ایران، برنامه تشخیص زودهنگام ملی و کنترل سرطان پستان وجود ندارد، این در حالیست که تشخیص زودهنگام این سرطان می تواند از مرگ و میر ناشی از آن جلوگیری کند.

هم چنین  آگاهی زنان از علائم هشدار دهنده و غربالگری این سرطان بسیار کم است. میزان شیوع این سرطان در مناطق مختلف ایران به دلیل شیوه زندگی، سن جمعیت و رفتار افراد متفاوت است. بر اساس داده های جمعیتی میزان بروز سرطان پستان و سن  افراد در پنج استان (مازندران، گیلان، گلستان، کرمان و اردبیل) ۱۷٫۱ محاسبه شد.

بر اساس گزارش سال ۲۰۰۵، پایین ترین و بالاترین میزان این سرطان در استان چهارمحال و بختیاری و تهران گزارش شده است. سرطان پستان شایعترین سرطان در زنان تهرانی است که میزان مرگ و میر آن در حال افزایش است. براساس گزارش سال ۲۰۰۳ مربوط به میزان بروز سالانه سرطان پستان، پس از استان تهران، به ترتیب استان های یزد، خراسان، فارس، قم و خوزستان هستند.

با افزایش نقش اجتماعی زنان در مناطق شهری، قرار گرفتن در معرض عوامل خطر سرطان می تواند در توسعه سرطان تاثیر گذار باشد، زیرا در شهرهای بزرگ مانند تهران و یزد درصد ابتلا به این سرطان بیشتر از استان های دور از تهران مانند هرمزگان و کردستان است زیرا دارای شیوه زندگی متفاوت و تراکم جمعیت پایین تر هستند.

تشخیص زودهنگام سرطان پستان نقش مهمی در بهبود پبه دلیل  آگاهی بیماران و کاهش مرگ و میر در میان زنان دارد. روند رو به رشد مرگ و میر در سال ۲۰۰۹ در ایران در حال افزایش است. بنابراین، برنامه های آموزش بهداشت برای افزایش آگاهی زنان در مورد عوامل خطر و علائم و غربالگری ملی برای کمک به تشخیص زود هنگام برای جامعه زنان در ایران مورد نیاز است .

مترجم: محمدپورشفیعی

 

برچسب ها: