کمک مردمی از طریق موبایل : #10*6*7*

دستورالعمل هـای انجمن سـرطان آمـریکا برای تشخیـص زودهنگام سـرطان پستـان

آزمایش های غربالگری برای یافتن سرطان قبل از اینکه فرد علائمی داشته باشد استفاده می شود. در اینجـا توصیه های انجمن سرطان آمریکا وجـود دارد که به شما در مورد غربالگری سرطان های خاص، به شما کمک کنـد.

سرطان پستان

-زنان ۴۰ تا ۴۴ سالـه در صورت تمایل، غربالگری سالانه سرطان سینـه را با ماموگرافی (اشعه ایکس از پستان) شروع کنند.

-زنان ۴۵ تا ۵۴ ساله باید هر سال ماموگرافی انجام دهند.

-زنان ۵۵ سالـه و بالاتر باید هر ۲ سال یکبار باید ماموگرافی انجام دهند یا می توانند غربالگری سالانه را ادامه دهند.

-زنان باید هر گونه تغییر پستان را فوراً به پزشک گزارش دهند. برخی از زنان  به دلیل سابقه خانوادگی، عوامل ژنتیکی یا برخـی عوامل دیگرباید با MRI همراه با ماموگرافی غربالگری شوند. (تعداد زنانی که در این دستـه قرار می گیرند بسیار اندک هستند.)

مترجم: محمدپورشفیعی

—————————————————————————————————————————————

بنزودیازپین ها

آلپرازولام (زاناکس)، کلونازپام (کلونوپین) و دیـازپام (والیوم) دو نمونـه از بنزودیازپین‌ها هستند – نوع دیگری از آرام‌بخش‌هستند که می‌تواننـد به اضطراب، حملات پانیـک و مشکلات خواب کمک کننـد و از باربیتورات ها ایمن تـر هستند. اما استفـاده بیش از حـد، و حتـی استفاده طبق دستـور پزشک ، می تواند منجر به وابستگی جسمـی و اعتیاد شـود. قطع ناگهـانی این داروها می تواند خطرناک باشد. اگر احساس می کنید به این داروهـا وابسته هستید، با پزشک خود صحبت کنید. این داروها را فقط با داشتـن نسخه می توانید تهیه کنید.
مترجم: محمدپورشفيعي

—————————————————————————————————————————————

مصرف دخانیـات مهم ترین عامل خطـر برای سـرطان های سـر و گردن  (از جملـه سرطان های حنجره و هیپـوفارنکس) است.

مصرف دخانیـات مهم ترین عامل خطـر برای سـرطان های سـر و گردن  (از جملـه سرطان های حنجره و هیپـوفارنکس) است. خطــر ابتـلا به ایـن  سرطان ها در افرادی که سیگـار می کشنـد نسبـت به افرادی که سیگـار  نمی کشند بسیـار بیشتر است. اکثـر افـراد مبتلا به این سـرطان ها سابقه سیگار کشیـدن یا قرار گرفتـن در معرض سایر دخانیات را دارند. هر چـه  بیشتـر سیگار بکشیـد، خطـر ابتلا به سـرطان در شمـا بیشتر اسـت. دود  سیگار، پیپ و قلیون همگی خطر ابتلا به این سرطان ها را افزایش می دهند.
برخــی از مطالعــات همچنیـن نشـان داده اند که قـرار گرفتن طولانـی  مدت در معــرض دود سیگــار ممکن است خطـر ابتلا به این سرطان ها  را افزایش دهـد، امــا تحقیقات بیشتــری برای تایید این موضوع مــورد  نیاز است. مصرف الکل نیز خطر ابتلا به این سرطان ها را افزایش می دهد..
احتمال ابتلا به سرطان سر و گردن در افرادی که سیگار و مشـروبات الکلی می کشنـد نسبت به افرادی که این عادات را ندارند چندین برابر بیشتـر است
مترجم: محمدپورشفيعي

—————————————————————————————————————————————

خوردن چند عدد تخم مرغ در روز بی خطر است؟

خوردن تخم مرغ با کلسترول و بیماری های مزمن در ارتباط است. عواملـی مانند ژنتیک، سابقـه خانوادگی، نحوه تهیه تخم مرغ، رژیم غـذایی کلی و حتی محل زندگی شما می تواند بر میزان مصرف تخم مرغ و مضرات آن تاثیر بگذارد.

برای یک فـرد بالغ سالم با سطح کلستـرول طبیعی و بدون عوامل خطـرزا بیماری قلبی، تحقیقات نشان می دهد که ۱ تا ۲ تخم مرغ در روز می توانـد بی خطـر باشـد.

حتـی ممکن است بـرای سلامت قلب شمـا مفید باشـد. یک مطالعه کوچک روی ۳۸ فرد بزرگسـال سالم نشان داد که خـوردن ۳ تخم مرغ در روز باعث بهبود سطح ال دی ال و اچ دی ال و نسبت ال دی ال به اچ دی ال می شود. با این حال، کارشناسان ممکن است از پیشنهـاد مصرف بیش از ۲ تخم مرغ در روز اجتناب کنند.

مترجم: محمدپورشفيعي

—————————————————————————————————————————————

شیمی درمانی چقدر طول می کشد؟

این بستگی دارد به:
نوع سرطانی که دارید
تا چه جد گسترش پيدا كرده است
هدف درمان چيست: درمان ، کنترل رشد یا کاهش درد
نوع شیمی درمانی
نحوه پاسخ بدن شما به درمان
شما ممکن است شیمی درمانی در “چرخه” داشته باشید ، که به معنی دوره درمان و سپس دوره استراحت است. به عنوان مثال ، یک چرخه چهار هفته ای ممکن است یک هفته درمان و سپس سه هفته استراحت باشد تا به بدن شما اجازه دهد سلول های سالم جدیدی بسازد. هنگامی که یک چرخه برنامه ریزی شد ، بهتر است درمان را کنار نگذارید ، اما اگر عوارض جانبی جدی باشد ، پزشک ممکن است آن را پیشنهاد کند. سپس تیم پزشکی شما احتمالاً چرخه جدیدی را برنامه ریزی می کند تا به شما در بازگشت به درمان اصلی کمک کند.
مترجم: محمدپورشفيعي

—————————————————————————————————————————————

قسمت سبز سیب زمینی سمی است!

جوانه، و پوست سبز سیب زمینی حاوی سمی به نام سولانین است. اما سولانین را می توان در قسمت هایی از سیب زمینی که سبز نیستند نیز یافت.

سولانین ممکن است در سیب زمینی یافت شود که عبارتند از زودتر از موعد برداشت شده
در معرض نور شدید قرار گرفته
در جایی خیلی سرد مانند یخچال نگهداری می شود
زمانی که سولانین خورده می شود، ممکن است باعث مشکلات زیر شود:

استفراغ
اسهال
درد شکم
سولانین را می توان در غذاهای دیگر مانند گوجه فرنگی و بادمجان نیز یافت. خوردن مقدار زیادی از سم می تواند باعث علائم شدیدتر و حتی مرگ در موارد بسیار نادر شود. اما هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد خوردن مقادیر کمتر به مرور زمان منجر به مشکلات سلامتی می شود.

خوشبختانه، پوست کندن و پختن سیب زمینی باعث کاهش میزان سم در غذا می شود.
مترجم: محمدپورشفیعی 

—————————————————————————————————————————————

   وقتی فکر می کنید گرسنه هستید

در زمان گرسنگی و تشنگی مغز این محرک ها را یکسان تشخیص می دهد. بنابراین قبل از خوردن غذا، ابتدا مقداری آب بنوشید. سپس چند دقیقه صبر کنید تا ببینید که آیا میل به غذا خوردن دارید یا خیر

وقتی بیدار شدید

اول صبح یکی از بهترین زمان ها برای هیدراته کردن است. بدن شما روزه طولانی ای را پشت سر گذاشته است( پس از شام تا هنگام صبح). برای یک شروع ساده، نصف لیمو را در لیوان آب خود بریزید تا مواد مغذی گیاهی آنتی اکسیدانی، ویتامین سی و پتاسیم را افزایش دهید.

زمان تعریق

هر چیزی که باعث تعریق شما شود – سونا یا جکوزی، بیرون رفتن در یک روز گرم و گل آلود – باعث از دست دادن مایعات بدن شما می شود. همینطور با ورزش با گرم شدن ماهیچه ها، بدن شما عرق می کند تا گرما را دفع کند. شما باید با نوشیدن آب زیاد خنک شوید.

در هنگام بیماری
هنگامی که بیمار هستید، هیدراتاسیون کلید درمان است. علائمی مانند اسهال، استفراغ و تب می تواند باعث از دست دادن شدید آب شود. در اولین نشانه بیماری،

مقدار زیادی آب بنوشید، به خصوص اگر گرسنه نیستید. از مصرف الکل و نوشیدنی های کافئین دار دوری کنید.
  مترجم: محمدپورشفیعی    

—————————————————————————————————————————————

چه تعداد تخم مرغ باید بخورید؟

به طور کلی، اکثر افراد می توانند یک تخم مرغ کامل در روز بدون اینکه خطر حمله قلبی، سکته مغزی یا سایر مشکلات افزایش یابد، مصرف کنند. اما اگر در گروه «افراد در معرض خطر» هستید، نباید بیش از سه تخم مرغ کامل در هفته بخورید.
اگر می‌خواهید بیشتر از مقدار پیشنهادی تخم‌مرغ بخورید، می‌توانید زرده را از تخم‌مرغ‌هایتان خارج کنید . سفیده تخم مرغ و سایر محصولات بدون زرده هیچ کلسترول ندارند اما همچنان پروتئین دارند.
اگر در حد اعتدال مصرف کنید و از دستورالعمل‌ها پیروی کنید، ممکن است مضر نباشد. اما از آنجایی که معمولاً تخم مرغ را در کنار سایر غذاها می خورید، مهم است که میزان کلسترول آن محصولات را نیز در نظر بگیرید. کره، پنیر، بیکن، سوسیس، کلوچه و سایر گزینه های معمول صبحانه می توانند کلسترول زیادی را به وعده های معمولی تخم مرغ اضافه کنند.
مترجم: محمدپورشفیعی 

—————————————————————————————————————————————

چرا برخی از افراد سیگاری به سرطان مبتلا نمی شوند؟

لندن (رویترز) – بر اساس مطالعه متخصصان سرطان، افراد سیگاری‌ که سطح بالاتری از ویتامین ب ۶ و پروتئین‌های ضروری خاصی در خون خود دارند، در مقایسه با افرادی که کمبود این مواد مغذی را دارند، کمتر در معرض خطر ابتلا به سرطان ریه هستند.

مترجم: محمدپورشفیعی

 

—————————————————————————————————————————————

خطرات مصرف زیاد زینک

می تواند باعث اسهال، درد معده، سردرد و حالت تهوع شود. و اگر بیش از حد برای مدت طولانی مصرف کنید، ممکن است سطح کمتری از مس (یکی دیگر از مواد مغذی ضروری)، سیستم ایمنی ضعیف‌تر و کلسترول HDL یا «خوب» کمتری داشته باشید. شما نباید بیش از ۴۰ میلی گرم در روز مصرف کنید، مگر اینکه پزشک به شما گفته
باشد. قبل از دادن مکمل روی به کودک خود با پزشک اطفال صحبت کنید.
مترجم: محمدپورشفیعی

—————————————————————————————————————————————

عوامل خطر کمبود زینک

زینک یک ماده معدنی است که سلول‌های شما برای مبارزه با باکتری‌ها و ویروس‌ها و ساختن ماده ژنتیکی به نام دی ان ای به آن نیاز دارد. به التیام زخم ها ، به حس بویایی و چشایی شما کمک می کند و برای نوزادان و کودکان در حین رشد بسیار مهم است.می تواند باعث کند رشد کودکان و به تعویق انداختن بلوغ در نوجوانان شود. بزرگسالانی که کمبود زینک دارند ممکن است دچار ریزش مو، اسهال، زخم روی چشم و پوست و از دست دادن اشتها شوند. با این حال، قبل از مصرف مکمل با پزشک خود صحبت کنید.
مترجم: محمدپورشفیعی

—————————————————————————————————————————————

 چهار راه برای کاهش ریسک ابتلا به اميكرون

مارازو، مدیر بخش بیماری‌های عفونی در دانشگاه آلاباما در بیرمنگام گفت: واکسیناسیون، ماسك زدن، رعايت فاصله ي يك و نيم متر و آزمایش مواردي هستند که در دوران بيماري كرونا بسيار مهم هستند.
او گفت واکسیناسیون می تواند بر شرايط قرنطینه و روند اين ويروس تأثیر بگذارد.
“اگر به طور کامل واکسینه شده باشید، برخی از شرایط سخت قرنطینه را پشت سر گذاشته ايد.”
ماسك زدن مي تواند شما را از خطر ابتلا به اميكرون نجات دهد . ماسک های N95 و KN95 در طول موج Omicron بسيار موثر هستند.
مترجم: محمدپورشفيعي

—————————————————————————————————————————————

 آيا مي دانستيد بدون ویتامین D، نمی توانید کلسیم غذاها را جذب کنید.

ويتامين دي با کلسیم کار می کند. بدون ویتامین D، نمی توانید کلسیم غذاها را جذب کنید. اگر ويتامين دي شما كم باشد بدن اين مواد مغذي را از استخوان ها تامين مي كند و باعث ضعيف شدن استخوان های مي شود . آزمایش خون می تواند سطح ويتامين دي يا كلسيم را نشان دهد. ميزان نرمال برای بزرگسالان بالاتر از ۲۰ نانوگرم در میلی لیتر است. کمتر از ۱۲ نانوگرم در میلی لیتر به این معنی است که شما کمبود ویتامین D دارید.
مترجم: محمدپورشفيعي

—————————————————————————————————————————————

هويج در برابر سرطان رحم از شما محافظت مي كند

برخی از مطالعات نشان می دهد که هویج در برابر سرطان دهانه رحم از شما محافظت می کند، زيرا آنتی اکسیدان هایی را تامین می کند که می تواند با ویروس پاپیلومای انسانی، عامل اصلی سرطان دهانه رحم، مبارزه کند. به علاوه، هویج حاوی فالکارینول است، که اثرات ضد التهابی دارد.
مترجم: محمدپورشفيعي

—————————————————————————————————————————————

علائم مشكل كبدي

در ابتدا، احتمالاً متوجه مشکلات کبدی نخواهید شد. اما با بدتر شدن اوضاع، پوست شما به راحتی احساس خارش و کبودی می کند. چشم ها و پوست شما ممکن است زرد به نظر برسد که پزشکان به آن زردی می گویند. ممکن است شکم شما درد بگیرد و ممکن است اشتهای خود را از دست بدهید یا احساس بیماری در معده خود داشته باشید. ممکن است پاها، مچ پا و شکم شما نیز متورم شود.
مترجم: محمدپورشفيعي

—————————————————————————————————————————————

فوايد آجيل براي تيروئيد

بادام هندی، بادام درختي و تخم کدو تنبل منابع عالی آهن هستند.
آجیل برزیلی سرشار از آهن و سلنیوم هستند كه براي تیروئید بسيار موثرند. خوردن چند عدد آجيل در روز سلنیوم مورد نیاز شما را تامين مي كند.
مترجم: محمدپورشفيعي

—————————————————————————————————————————————

چرا سرطان دهانه رحم در کشورهای کمتر توسعه یافته شايع تر است؟

سرطان دهانه رحم افراد را در همه کشورها، چه توسعه یافته و چه غیر توسعه یافته، تحت تاثیر قرار می دهد. سرطان دهانه رحم در کشورهای کمتر توسعه یافته شایع تر است زیرا برنامه های سازمان یافته غربالگری سرطان دهانه رحم وجود ندارد.

.از زمان معرفی غربالگری سرطان دهانه رحم  در اوایل دهه ۶۰ – اولین مورد در جهان – تا به الان میزان سرطان دهانه رحم را تا ۷۰ درصد کاهش داده است.

مترجم: محمدپورشفيعي

—————————————————————————————————————————————

 

فعاليت بدني احتمال ابتلا به سرطان را كاهش مي دهد

افرادی که ورزش می کنند احنمال كمتري وجود دارد به سرطان روده بزرگ ، سینه یا رحم مبتلا شوند.
هنگامی که فعاليت می کنید ، بدن شما انرژی بیشتری مصرف می کند ، غذا را سریعتر هضم می کند و از تجمع برخی هورمون های مرتبط با سرطان جلوگیری می کند. فعال بودن همچنین می تواند به جلوگیری از سایر مشکلات سلامتی مانند بیماری قلبی یا دیابت کمک کند.
مترجم: محمدپورشفيعي

—————————————————————————————————————————————

صبحانه نخوردن باعث میگرن شود

 

سطح قند در بدن شما به دلیل ناشتا بودن طولانی مدت در طي شب ،هنگام صبح پایین است. اگر صبح غذا نمی خورید ، بدن هورمون های خاصی را ترشح می کند تا سطح قند پایین را جبران کند. این فرایند هیپوگلیسمی نامیده می شود. در حالی که این فرآیند سطح قند را متعادل می کند ، عوارض جانبی دارد و منجر به افزایش ناگهانی فشار خون می شود که به نوبه خود باعث سردرد و میگرن می شود.

مطالعات نشان می دهد افرادی که صبحانه خود را به طور منظم حذف می کنند در معرض خطر بیشتری از سردردهای مداوم و میگرن هستند. بنابراین ، برای جلوگیری از عوارض جانبی ناخوشایند حذف صبحانه مطمئن شوید که روز خود را با یک وعده غذایی مقوی آغاز می کنید.

مترجم: محمدپورشفيعي

 

—————————————————————————————————————————————

ارتباط لبنيات و سرطان ريه

تحقیقات نشان می دهد که نوشیدن شیر و خوردن پنیر ، ماست و سایر محصولات لبنی می تواند شانس مرگ و میر ناشی از سرطان ریه را کاهش دهد. مگر اینکه به آن حساسیت داشته باشید ، لبنیات دارای خواص ضد التهابی هستند.
از طرف دیگر ، اگر آسم یا مشکل ریوی دیگری دارید ، مصرف نكردن لبنیات ممکن است به کاهش تولید مخاط کمک کند.
مترجم: محمدپورشفيعي

—————————————————————————————————————————————

ارتباط احساس خستگي دائم و مشكلات كليوي

کلیه ها مواد زائد را از خون شما تصفیه می کنند و از بدن خارج مي كنند. وقتی کلیه های شما درست کار نمی کنند ، سموم در بدن شما جمع مي شوند. بنابراين ممکن است احساس خستگی ، ضعف یا مشکل در تمرکز داشته باشيد. کلیه ها هورمونی تولید می کنند که به بدن شما دستور مي دهند گلبول قرمز ایجاد کنند. اگر تعداد آنها کمتر باشد ، خون شما نمی تواند اکسیژن لازم را به ماهیچه ها و مغز شما برساند.
مترجم: محمدپورشفيعي

—————————————————————————————————————————————

بازماندگان سرطان پس از پايان درمان معمولا چه حسی دارند؟

احساس خستگي یا افسردگی پس از پایان درمان معمول است. بازماندگان سرطان اغلب ماهها یا حتی سالها پس از درمان ، نگرانی ، ترس از عود مجدد یا دوره هایی از احساس ناراحتی را تجربه می کنند. برخی از افراد به دلیل تغییراتی که سرطان ایجاد کرده و یا از آینده ترسیده اند ، ناراحت یا افسرده می شوند. با مراجعه به يك مشاور و گذشت زمان معمولا اين مشكلات به طور كامل حل مي شوند
مترجم: محمدپورشفيعي

—————————————————————————————————————————————

سبک زندگی سالم برای مردان و زنان

از تنباکو دوری کنید.
هیچ شکل ایمنی از تنباکو وجود ندارد. اسیگار كشيدن يا مصرف تنباکو را كنار بگذاريد!
همچنین مهم است که از دود تنباکو (دود سیگار) دوری کنید. زيرا باعث ایجاد سرطان و  بسیاری از مشکلات سلامتی دیگر می شود.
وزن سالم داشته باشید.
اضافه وزن یا چاقی می تواند خطر ابتلا به بسیاری از انواع سرطان را افزایش دهد. با انتخاب هایی که درباره تغذیه سالم و ورزش انجام می دهید می توانید وزن خود را کنترل کنید.
فعال باشيد.
بزرگسالان: هر هفته حداقل ۱۵۰-۳۰۰ دقیقه فعالیت بدنی داشته باشید
کودکان و نوجوانان: هر روز حداقل ۱ ساعت فعالیت داشته باشید.
غذای سالم بخوريد.
از الگوی غذایی سالم که شامل میوه ها ، سبزیجات و غلات کامل است ، استفاده کنید و گوشت های قرمز و فرآوری شده ، نوشیدنی های شیرین و غذاهای کاملاً فرآوری شده را محدود یا از آنها اجتناب کنید.
مترجم: محمدپورشفيعي

—————————————————————————————————————————————

ویتامین های موجود در  فلفل دلمه ای

فلفل دلمه ای مملو از ویتامین ها و مواد معدنی مختلف است :
ویتامین C.
یک فلفل دلمه ای قرمز با اندازه متوسط ​​، ۶۹٪ از منابع ویتامین C را تأمین می کند
ویتامین B6. 
پیریدوکسین رایج ترین نوع ویتامین B6 است که یک مواد مغذی مهم برای تشکیل گلبول های قرمز خون است.
ویتامین K1.
نوعی ویتامین K ، که برای لخته نشدن خون و سلامت استخوان مهم است.
پتاسیم
این ماده معدنی ضروری ممکن است سلامت قلب را بهبود بخشد
ویتامین E.
یک آنتی اکسیدان قوی ، برای سلامت اعصاب و عضلات ضروری است.
مترجم محمدپورشفيعي

—————————————————————————————————————————————

 خواص آب آناناس

آناناس دارای قدرت ضد التهابی است و از سیستم ایمنی بدن شما پشتیبانی می کند.
گاهی اوقات برای درمان التهاب عضلات و آسیب های جزئی عضلانی مانند پیچ خوردگی ، سوزش معده، سرطان، بيماري التهاب رودهبسيار مفيد است. برخی مطالعات نشان داده اند که بروملین ممکن است التهاب را پس از جراحی های دندان ، بینی و پا کاهش دهد.
بروملین ترکیبی از موادی است که از ساقه و هسته آناناس استخراج می شو كه به صورت عصاره یا مکمل به فروش می رسد..پزشکان معمولاً مصرف کپسول یا قرص بروملين را پیشنهاد می کنند زيرا با نوشیدن آب آناناس بروملين کافی تأمین نمی شود.
مترجم: محمدپورشفيعي

—————————————————————————————————————————————

آيا مي دانيد خواص ويتامين آ چيست؟

 ويتامين آ سیستم ایمنی بدن شما را تقویت می کند و از بیماری های عفونی جلوگيري می کند. مصرف ۱۰۰۰۰ واحد بین المللی (IU) به مدت ۱-۲ هفته ممکن است به شما در بهبودی آسیب ناشی از ورزش کمک کند. ويتامين آ را مي توان در جگر، روغن ماهی ، شیر ، تخم مرغ و سبزیجات برگ سبز يافت.
مترجم: محمدپورشفيعي

—————————————————————————————————————————————

بسياري از مردان داراي فشار خون بالا هستند و نمي دانند

احتمال ابتلا به فشار خون بالا به سن ، وزن و سبک زندگی شما بستگی دارد. بسیاری از افراد فشار خون بالا دارند و نمی دانند. فشارخون قابل درمان است . تغییر در رژیم غذایی و ورزش می تواند به كنترل آن كمك كند تا از بیماری هاي قلبی ، سکته مغزی و نارسایی کلیه جلوگیری کنید.
مترجم: محمدپورشفيعي

—————————————————————————————————————————————

عوامل خطر سرطان کیسه صفرا

سنگ صفرا
جنسیت مونث
چاقی
سن بالا
قومیت و جغرافیا
کیست
ناهنجاری های مجاری صفراوی
پولیپ های کیسه صفرا
حصبه
سابقه خانوادگی
سیگار کشیدن
قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی مورد استفاده در صنایع لاستیک و نساجی
قرار گرفتن در معرض نیتروزامین ها

مترجم: محمدپورشفيعي

—————————————————————————————————————————————

آيا سرطان پستان به مغز هم گسترش پيدا مي كند؟

احتمال گسترش سرطان پستان به مغز وجود دارد. این مسئله می تواند موجب سردردهایی شود که احتمال افتادن و مشكل در حفظ تعادل را به وجود آورد. همچنين ممکن است بی حسی یا ضعف، احساس سرگيجه ، سردرد و تشنج کنید
مترجم: محمدپورشفيعي

—————————————————————————————————————————————

مصرف بیش از حد ویتامین D ممکن است منجر به جذب بیش از حد کلسیم شود كه خطرناك است .

ویتامین D به بدن شما کمک می کند کلسیم غذایی را که می خورید بهتر جذب کند.
با این حال ، اگر مصرف ویتامین D بیش از حد باشد ، کلسیم خون ممکن است به سطحی برسد که می تواند علائم ناخوشایند و خطرناکی ایجاد کند.
علائم هیپرکلسمی یا افزایش سطح کلسیم خون شامل موارد زیر است:
ناراحتی گوارشی ، مانند استفراغ ، حالت تهوع
دل درد
خستگی ، سرگیجه و گیجی
تشنگی بیش از حد
تکرر ادرار
دامنه طبیعی کلسیم خون ۸٫۵–۱۰٫۲ میلی گرم در دسی لیتر (۲٫۱–۲٫۵ میلی متر در لیتر) است
مترجم: محمدپورشفيعي

—————————————————————————————————————————————

توت فرنگی حاوي ۹۱٪ آب است

نوشیدن مایعات تنها راه برای تامين آب بدن نيست. شما به طور معمول هر روز حدود ۲۰٪ آب مورد نياز بدن خود را از طریق غذا دریافت می کنید.
توت فرنگی حاوي ۹۱٪ آب است و دارای آنتی اکسیدان ها ، به ویژه فلاونوئیدها است – مواد شیمیایی که به مغز شما کمک می کند تا سالم و هوشيار بماند، هم چنين آنتي اكسيدان هاي موجود در توت فرنگي از ابتلا به سرطان ها پيشگيري مي كنند
مترجم: محمدپورشفيعي

—————————————————————————————————————————————

 

مصرف كم كربوهيدرات ها باعث بوي بد دهان مي شود

وقتی کربوهیدرات ها را قطع می کنید و میزان پروتئین مصرفی خود را افزايش مي دهيد ، بدن براي تامين انرژي شروع به سوزاندن چربی می کند.

این فرآیند باعث ایجاد ترکیباتی به نام کتون می شود که باعث بوی بد دهان می شود.

در این شرايط ، بهداشت بيشتر دندان ها مشکلی را حل نمی کند. بهترین راه حل این است که نفس خود را با آدامس های بدون قند مخلوط کنید. و مصرف كربوهيدرات ها را افزايش دهيد.

مترجم: محمدپورشفيعي

—————————————————————————————————————————————

 

بیش از نیمی از سرطان ها قابل پیشگیری هستند

محققان معتقدند بیش از نیمی از موارد سرطان – و تا نیمی از مرگ و میر ناشی از سرطان – قابل پیشگیری است. این بدان معناست که سالانه بین ۲٫۴ میلیون تا ۳٫۷ میلیون مرگ قابل پیشگیری وجود دارد که ۸۰٪ آنها در کشورهای با درآمد کم و متوسط اتفاق می افتد.
مترجم:محمدپورشفيعي

—————————————————————————————————————————————

میخک

از میخک به عنوان ماده ای خلط آور و برای درمان ناراحتی معده ، حالت تهوع و التهاب دهان و گلو استفاده شده می شود.

منبع معتبر نشان می دهد که میخک دارای خاصیت ضد التهابی هستند. میخک برای کاهش درد دندان نیز بسیار موثر است

می توانید از میخک پودر شده در غذاهایی مانند سوپ  و خورش  استفاده کنید. همچنین می توانید از میخک در نوشیدنی های گرم مانند چای استفاده کنید.

مترجم محمدپورشفیعی

—————————————————————————————————————————————

چه ارتباطی بین سرطان و رژیم غذایی وجود دارد؟

برخی از عوامل خطر سرطان ، مانند ژنتیک و محیط زیست ، از کنترل شما خارج هستند ، اما تحقیقات نشان می دهد که حدود ۷۰ درصد از خطرات ابتلا به سرطان را  ، از طریق رژیم غذایی سالم. پرهیز از سیگار ، اجتناب از الکل ، رسیدن به وزن مناسب و ورزش منظم کاهش داد.
آنچه می خورید – و نمی خورید – می تواند تأثیر مهمی بر سلامتی شما داشته باشد ، از جمله خطر ابتلا به سرطان.
طبق تحقیقات برخی از عادات غذایی می تواند تأثیر عمده ای درسلامت شما داشته باشد. به عنوان مثال ، خوردن یک رژیم مدیترانه ای غنی از میوه ، سبزیجات و چربی های سالم مانند روغن زیتون می تواند خطر ابتلا به انواع سرطان های شایع ، از جمله سرطان پستان را کاهش دهد. بالعکس ، یک رژیم غذایی شامل یک وعده روزانه گوشت فرآوری شده خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را افزایش می دهد.
طبق تحقیقات انجمن سرطان بریتانیا اگر در خانواده خود سابقه سرطان دارید ، اکنون ایجاد تغییرات جزئی در رژیم غذایی و رفتارهای شما ، می تواند سلامتی طولانی مدت شما را تغییر دهد. و اگر قبلاً به سرطان مبتلا شده اید ، خوردن یک رژیم غذایی مغذی می تواند به تقویت  بدن شما در زمان دشوار کمک کند.
مترجم محمدپورشفیعی

—————————————————————————————————————————————

عوارض كمبود روي يا زينك

كمبود زينك می تواند باعث کندی رشد کودکان و به تاخیر انداختن بلوغ در نوجوانان شود. ریزش مو ، اسهال ، زخم در چشم و پوست و از دست دادن اشتها  از عوارض كمبود زينك است.
زينك به پوست شما در برابر گرما و سرما ، باکتری ها و ویروس ها محافظت می کند. قبل از مصرف مکمل زينك، با پزشک خود صحبت کنید. گاهي این مسائل می تواند ناشی از كمبود ويتامين ديگري غیر از کمبود زينك باشد.
مترجم: محمدپورشفيعي

—————————————————————————————————————————————

پوكي استخوان

یک سوم زنان بین ۶۰ تا ۷۰ سال و دو سوم زنان ۸۰ سال یا بالاتر درگیر پوكي استخوان مي شوند. زماني كه ویتامین D كافي نباشد بدن شما براي تامين مواد معدنی مورد نیاز برای استحکام استخوان ها دچار اختلال مي شود.
پوکی استخوان ،به معنای بزرگ شدن فضاهای طبیعی در ماده استخوان های شما است. که باعث شکستگی استخوان ها مي شود. بنابراين آفتاب کافی بگیرید، اگر وگان هستید یا نمی توانید لبنیات بخورید حتما از طريق مصرف غذاهاي ديگر ويتامين دي مورد نياز خود را تامين كنيد.
مترجم: محمدپورشفيعي

—————————————————————————————————————————————

بدن شما به چه ميزان زينك يا روي نياز دارد؟

زينك ماده معدنی است که سلول های شما برای مقابله با باکتری ها و ویروس ها و ساختن ماده ژنتیکی به نام DNA به آن نیاز دارند و زخم ها را ترمیم مي كند ، به حس بویایی و چشایی کمک می کند و برای نوزادان و کودکان هنگام رشد مهم است.
یک مرد بالغ روزانه ۱۱ میلی گرم و یک زن بالغ ۸ میلی گرم به زينك نیاز دارد. اگر باردار یا شیرده هستید ، بیشتر به آن نیاز دارید – حدود ۱۲ میلی گرم. کودکان بسته به سن و جنسیت خود به ۲ تا ۱۱ میلی گرم نیاز دارند. با پزشک متخصص اطفال در مورد ميزان مناسب يراي مصرف صحبت کنید.
مترجم: محمدپورشفيعي

—————————————————————————————————————————————

خانم ها ماموگرافي را فراموش نكنيد

ماموگرافی تصويربرداري با اشعه ایکس از پستان شماست كه برای یافتن علائم سرطان پستان از آن استفاده مي شود
چه موقع باید ماموگرافي انجام دهید: برخی از دستورالعمل ها پیشنهاد می کنند که از ۵۰ سالگی شروع به انجام ماموگرافی کنید ، اما بسیاری از سازمان ها ، از جمله کالج زنان و زایمان آمریکا  و موسسه ملی سرطان ، توصیه می کنند که از ۴۰ سالگي هر ساله یا هر دو سال ماموگرافی انجام دهيد.
مترجم: محمدپورشفيعي

—————————————————————————————————————————————

استفاده از ویتامین ها و سایر مکمل ها برای مبارزه با سرطان

بسیاری از افراد می خواهند بدانند که چگونه می توانند با مصرف ویتامین ها یا مکمل ها با سرطان مقابله کنند. اما ، هیچ مطالعه ای وجود ندارد که ثابت کند رژیم غذایی خاص، ویتامین ، ماده معدنی ، مکمل غذایی ، گیاهان دارويي یا ترکیباتی از اینها می تواند سرطان را به طور حتم کند ، درمان یا از بازگشت آن جلوگیری کند.
در واقع ، برخی از این محصولات با تغییر در نحوه کار در درمان سرطان می توانند مشکلات دیگری ایجاد کنند.
در مورد هرگونه ویتامین ، ماده معدنی ، مکمل های غذایی یا گیاهانی که از قبل مصرف كرديد یا قصد مصرف آن را دارید ، به پزشک ، پرستار یا متخصص تغذیه خود بگویید. آن ها مي توانند اطلاعات دقيقي درباره رژيم غذايي مناسب به شما بدهند. بنابراين بدون مشورت با پزشك خود از مصرف مكمل ها و ويتامين ها در طول درمان خودداري كنيد.
مترجم: محمدپورشفيعي 

—————————————————————————————————————————————

راديوتراپي در سرطان مري

رادیوتراپی یک مؤلفه بسیار مهم در درمان سرطان مری است. در چین ، حدود ۷۰٪ از بیماران مبتلا به سرطان مری در مرحله متوسط سرطان طبقه بندی می شوند. براي این بیماران جراحی فوری در نظر گرفته نمی شوند. با این حال ، بیش از ۹۵٪ از سرطانهای مری در چین کارسینوم سنگفرشی هستند که به رادیوتراپی حساس هستند. بنابراین ، رادیوتراپی  نئوادجووانت به دنبال عمل جراحی یا رادیوتراپی شیمی درمانی جهت بهبود این بیماران ضروری است. برای سرطان مری قابل برداشت ، رادیوتراپی قبل از عمل میزان بقای ۵ سال را از ۳۳٪ به ۴۷٪ بهبود می بخشد. در مقایسه با رادیوتراپی به تنهایی ، پرتودرمانی با شدت تعدیل شده و رادیوشیمیوتراپی همزمان باعث افزایش بقای ۵ ساله از ۵٪ به ۱۵٪ -۲۰٪ ، کارسینوم مری می شوند. در نتیجه ، برای کارسینومای مری در مرحله متوسط، رادیو شیمی درمانی همزمان قبل از عمل همراه با جراحی ، یا رادیو شیمی درمانی همزمان رادیکال یک روش مهم درمانی است.

ازوفاژيت يا التهاب مري

التهاب مری را ازوفاژیت می‌نامند. ازوفاژیت ممکن است موجب سوزش سردل، درد قفسه سینه، بلع دردناک شود. بیمار از درد هنگام بلع طولانی مدت ، نارسایی قلبی و سوزش قلب و دیسفاژی به دلیل تنگی و زخم مري به دليل التهاب  شکایت مي كند. در آزمایش کنتراست مضاعف هوا و باریم ، می توان انقباض اسپاستیک قسمت تحتانی مری و زخم مخاط ، با مخاط نامشخص را مشاهده کرد. در آندوسکوپی ممکن است تنگی خفیف مری و تشکیل فرسایش مخاطی و زخم های کوچک دیده شود که معمولاً با ریفلاکس معده همراه است. اين علائم  با قرص هاي ضد اسيد بهبود مي يابد مانند امپرازول
مترجم: محمدپورشفيعي

—————————————————————————————————————————————

تومورها و ضايعات خوش خیم مری

شایعترین تومور خوش خیم مری لیومیوم (۷۰٪ ۵۰٪) است. موارد دیگر شامل آدنوما ، لیپوم ، پاپیلوما ، همانژیوما و غیره است. ضایعات تومور مری شامل پولیپ ، کیست ، لیومیوماتوز پراکنده و آندومتریوز است.
(۱) لیومیوم مری: که از طریق آندوسکوپی مشاهده می شود ، كه با يك يا چند برآمدگي همراه است که توسط مخاط طبیعی مری پوشانده شده است. شایع ترین نوع آن ، یک برآمدگي گرد ، بیضی شكل ، دمبل وار یا يك ضایعه نامنظم است. بررسی کنتراست هوای باریم ممکن است ضایعات گرد یا بیضی شكل در دیواره مری را پیدا کند. در صورت مشکوک بودن لیومیوم مری ، بیوپسی نباید انجام شود ، زیرا التهاب ناشی از بیوپسی ممکن است منجر به سوراخ شدن مخاط در حین عمل شود.
(۲) تومورهای خوش خیم دیگر در دیواره مری: همانژیوما ، لیپوم و پولیپ نشانه هايي مشابه با لیومیوم دارند. پولیپ فیبروواسکولار معمولاً در قسمت دهانه مری یافت می شود. گاهي در مری حركت مي كند و در حفره دهان نیز مشاهده می شود. لیپوم یک ضایعه نرم با تحرک محدود است که به عنوان سیگنال چگالی یا لیپید کم در سي تي اسكن یا ام آر آی نشان داده مي شود.
مترجم: محمدپورشفيعي

 —————————————————————————————————————————————

سایر بيماري هاي بدخیم مری

بيماري هاي بدخیم غیر از سرطان مری شامل سارکوم ، لیومیوزارکوم ، ملانوما و تهاجم متاستاز غدد لنفاوی است.

(۱) سارکوم مری: سارکوم و کارسینوما مری ازنظر مشخصات شكل مشابهی دارند. شایع ترین نوع سارکوم ، نئوپلاسم پدیکول در لومن مری است که باعث ایجاد تنگی مری و نقص پر شدن نامنظم در تصویربرداري می شود.

(۲) لیومیوسارکوم مری: شامل دو نوع: پولیپ و لیومیوسارکوم تهاجمی است. لیومیوسارکوم پولیپ معمولاً نئوپلاسم بافت نرم مري است که توسط مخاطی پوشانده شده و همزمان به سمت داخل و خارج لومن مری رشد می کند ، باعث ضخیم شدن دیواره مری می شود. زخم معمولاً در مرکز سطح نئوپلاسم رخ می دهد. لیومیوزارکوم مری را می توان به عنوان ضایعه میانی در اشعه X قفسه سینه نشان داد.

(۳) ملانومای مری: ملانومای اولیه مری نادر است كه می تواند غده قهوه ای یا ضایعه اي در داخل لومن مری باشد.

(۴) متاستاز به مری: سرطان نای ، تیروئید ، ریه ، کلیه یا پستان، مری را به طور مستقيم یا متاستاز غدد لنفاوی مری درگیر می کند. آندوسکوپی می تواند ضایعات خارج از مری را پیدا کند. تصويربرداري نیز شبیه به کارسینوم داخل مری است.

مترجم: محمدپورشفيعي

—————————————————————————————————————————————

تشخیص پاتولوژیک  سرطان مري

 

تاييد وجود سرطان مري با روش هاي زير
(۱) سیتولوژی یا آندوسکوپی ، کارسینوما را تأیید  کند.
(۲) پس از تشخیص بالینی سرطان مری ، ضایعات متاستاز خارج از مری (غدد لنفاوی سوپراکلویولیکول ، غده زير پوستي) از نظر آسیب شناسی به عنوان متاستاز سرطان مری تشخیص داده شود.
آندوسكپي به همراه پاتولوژی يك “استاندارد طلایی” برای تشخیص سرطان مری است. از آزمایشهای دیگر برای تشخيص محل ، اندازه ، مرحله بندی تومور ، براي انتخاب درمان استفاده می شود.
مترجم: محمدپورشفيعي

—————————————————————————————————————————————

تشخیص بالینی در سرطان مري

اگر بیماران هر يك از علائم زير را داشته باشند، باید تشخیص بالینی سرطان مری در نظر گرفته شود:(۱) انسداد مواد غذايي ، داشتن مشكل بلع ، دیسفاژی آشکار ، ضخیم شدن مخاط مری ، در آزمایشات تصویربرداری مری.

(۲) انسداد مواد غذایی ، مشكل در بلع ، داشتن درد دروني، دیسفاژی آشکار ، و ضخیم شدن دیواره مری در سي تي اسكن.

تشخیص بالینی سرطان مری نیاز به تأییديه پاتولوژی دارد. شیمی درمانی / رادیوتراپی / رادیوتراپی آزمایشی نباید براساس تشخیص بالینی و بدون درنظرگرفتن پاتولوژي باشد.

مترجم: محمدپورشفيعي

—————————————————————————————————————————————

 

 بدن ما به چه ميزان ويتامين سي نياز دارد؟

با داشتن یک رژیم متعادل مي توانيد مقدار ويتامين سي مورد نياز بدنتان را تامين كنيد.
زنان بالغ (که باردار و شیرده نیستند) به ۷۵ میلی گرم و مردان به ۹۰ میلی گرم ویتامین C در روز نیاز دارند.
فقط ۱/۲ فنجان فلفل دلمه خام یا ۳/۴ فنجان آب پرتقال و ۱/۲ فنجان کلم بروکلی پخته شده ميزان ويتامين مورد نياز را برايتان فراهم مي كند .
به ياد داشته باشيد كه بدن شما قادر به توليد و ذخيره ویتامین سي نمي باشد .
مترجم: محمدپورشفيعي 

—————————————————————————————————————————————

 

انجام آندوسکوپی منظم براي تشخيص سرطان مري

با انجام آندوسکوپي منظم ، سرطان مری در مراحل اوليه ممکن است به صورت
۱) ناحیه قرمز ، با حاشیه روشن و مسطح نشان داده شود.
۲) ساييدگي موضعی ، با حاشیه واضح و گودي قرمز.
۳) پلاک ، معمولاً دارای برآمدگی سفید است که حاشیه روشنی دارد.
۴) غده، معمولاً <1 سانتی متر ، مخاطی درشت سطحی یا غده ساييده شده ایجاد می شود.
۵) مخاط درشت ، با حاشیه نامشخص.
۶) مخاط غلیظ منطقه ای ، معمولاً بافت زیرین رگ ها را پوشانده و اختلال شبکه عروقی مخاط را نشان می دهد
. پزشکان باید این علائم را جدي بگيرند و تغییرات كوچك مخاط را با دقت بررسي کنند. بیوپسی چند کانونی در مورد ضایعات مشکوک ، مرحله اصلی تشخیص سرطان اولیه مری است. با این حال ، بیشتر سرطانهای اولیه مری ممكن است همراه با علائم فوق نباشند ، ولي آندوسکوپی منظم به بهبود تشخیص ضایعات مشکوک کمک می کند.
سرطان مری در مرحله متوسط و پيشرفته معمولاً در طی آندوسکوپی قابل تشخیص است. بیشتر آنها با نئوپلاسم غده ، همراه با رگ هاي خونی ، مخاط ساييده یا رنگ پریده و گاهی همراه با زخم مشخص مي شوند. این ضایعات در صورت لمس خونریزی مي كنند. هنگامی که سی تی اسکن ضایعه (های) موجود در دهانه رحم یا قسمت فوقانی / میانی مری را نشان دهد و در نزدیکی  نای غشایی یا نايژه اصلی سمت چپ باشد ، برونکوسکوپ برای تأیید وجود سرطان اولیه مری در نای یا نایژه ضروری است.
مترجم: محمدپورشفيعي

—————————————————————————————————————————————

 

آيا ورزش كردن در شب مفيد است؟

به طور کلی ، ورزش و فعالیت بدنی باعث می شود بهتر بخوابید. اما اگر اين كار نزدیک به زمان خوابتان باشد ، بدن شما کورتیزول بیشتری ایجاد می کند ، اين هورمون باعث هوشیاري بيشتر شما مي شود. بنابراين خوابيدن برايتان دشوارتر مي شود.
البته اين مسئله براي همه افراد ممكن است پيش نيايد، اما اگر بعد از ورزش در خوابيدن دچار مشكل شديد ، سعی کنید هنگام صبح یا حداقل ۳ ساعت قبل از رفتن به رختخواب ورزش كنيد.
مترجم: محمدپورشفيعي

—————————————————————————————————————————————

 

علائم سارکوم

در مراحل اولیه، معمولاً این بیماری علائمی ندارد. تومور به مرور زمان و به آرامی رشد کرده و به بافتهای اطراف فشار وارد می‌کند. سارکومهای بافت نرم قابل تشخیص نیستند ، زیرا می توانند در هر مکانی از بدن شما رشد کنند. بیشتر اوقات ، اولین علامت یک توده بدون درد است. با بزرگتر شدن توده ، ممکن است به اعصاب یا ماهیچه ها فشار وارد شود و باعث ايجاد درد وناراحتی شود یا در تنفس شما مشکل ایجاد کند.
متاسفانه هیچ آزمایشی وجود ندارد که بتواند این تومورها را قبل از ایجاد علائمی که مشاهده می کنید ، پیدا کند.
 علائم ساركوما
درد در ناحیه تومور، همراه با ورم یا احساس خستگي
 درد در هنگام شب یا موقع ورزش کردن 
لنگيدن ( اگر تومور در پاي شما باشد)
شکستن پا یا دست است که بدون هیچ دلیلی (یا با ضربه خفیف و ملایمی) رخ می دهد، زیرا سرطان استخوان را ضعیف می کند و آن را نسبت به شکستگی آسیب پذیر می کند.
تورم ، که اغلب هفته ها پس از درد شروع می شود
کودکان و جوانان بیشتر از بزرگسالان دچار پوکی استخوان می شوند. و از آنجا که کودکان و نوجوانان سالم ، فعال اغلب در بازوها و پاها درد دارند ، ممکن است سارکوم با درد قد كشيدن یا آسیب های ورزشی اشتباه گرفته شود.
اگر به این نوع درد مبتلا هستيد باید سریعاً به پزشک مراجعه کنيد.
مترجم: محمدپورشفيعي

—————————————————————————————————————————————

 

آیا میوه ها و سبزیجات از شما در برابر ابتلا به سرطان محافظت مي كنند؟

بله. همه ي ميوه ها و سبزيجات حاوی مقادیر زيادي فیبر ، ویتامین ، مواد معدنی و آنتی اکسیدان ها هستند ، بنابراین خوردن انواع ميوه ها و سبزيجات بسیار مهم است. سعی کنید تا آنجا که ممکن است میوه ها و سبزیجات با رنگ های مختلف( سبز، زرد، نارنجي، قرمز) بخورید ، زيرا  رژیم غذایی شما مقوي تر خواهد شد.
خوردن ترکیبی از سبزیجات پخته و خام بسيار مفيد است ، زیرا برخي از مواد مغذي در صورت پخته شدن بيشتر جذب بدن مي شوند. بهترين روش پخت بخاپز، آب پز و كباب كردن است.
مترجم: محمدپورشفيعي

—————————————————————————————————————————————

 

آيا تصویربرداری با تشخيص مغناطیسی (MRI) براي سرطان مري توصيه مي شود؟

 

ام آر آي یک آزمایش غیر تابشي با وضوح بالا است. توسعه تجهیزات ام آر آي به دليل داشتن استحکام و شدت ميدان مغناطيسي زیاد ، سرعت اسکن را تسريع مي كند، امکان اسکن برش نازک و اسکن پویا چند فاز با کنتراست را افزایش می دهد ، باعث بهبود تشخيص تهاجم تومور و رابطه آن بین ساختارهای اطراف می شود. و میزان تشخیص غدد لنفاوی را افزایش می دهد.
علاوه بر این ، تکنیک های ام آر آي عملکردی (به عنوان مثال تصویربرداری با وزنی انتشار ، تصویربرداری با وزن پرفیوژن و آنالیز طیف) همچنین اطلاعات مکمل ارزشمندی را برای تشخیص و شناسايي سرطان ارائه می دهند.
در مقایسه با سي تي اسكن ، ام آر آي جزئیات بیشتری در مورد مکان ، نوع تهاجم و ساختارهای اطراف ضایعه مری را ارائه می دهد و به مرحله بندی دقیق بالینی کمک می کند. با این وجود ، زمان لازم برای اسکن ام آر آي طولانی تر از سي تي اسكن است ، حرکت قلب ممکن است باعث ایجاد خطاهاي بیشتر تصویر شود. بنابراین ، ام آر آي به طور معمول برای ارزیابی درمان توصیه نمی شود.
مترجم محمدپورشفيعي

—————————————————————————————————————————————

 

توموگرافی کامپیوتری (سي تي اسكن) مري

به عنوان یک آزمایش غیر تهاجمی ، سي تي اسكن یکی از بهترین تست های تصویري برای مرحله بندی ، غربالگري و تشخيص سرطان مری است. ازاين روش برای ارزیابی محل تومور ، ميزان گسترش و ارتباط بین ضایعه مری و بافت های اطراف استفاده شده است. علاوه بر این ، از سي تي اسكن برای شناسایی غدد لنفاوی در همان ناحيه یا متاستاز در نواحي ديگر و تهاجم رگ های خونی برای مرحله بندی بالینی استفاده می شود.

معمولا اسكن سینه، قفسه سینه ، قسمت فوقانی شکم با کنتراست توصیه می شود.

اگر ضایعه در مری و گردن یا ۵ سانتی متر پايين تر از عضله کریکوفارنژال (عضله حلق) قرار داشته باشد ، سرویکس + قفسه سینه + قسمت فوقانی شکم توصیه می شود.

اگر ماده ضد کنتراست منع مصرف داشته باشد ، سي تي اسكن شکمی (فوقانی رحم) و قسمت فوقانی شکم بدون کنتراست ، سونوگرافی گردنی و شکمی توصیه می شود.

علاوه بر ارزیابی قبل از عمل ، می تواند بعد از عمل و هنگام شیمی درمانی / رادیوتراپی از سي تي اسكن استفاده شود. با توجه به مرحله بالینی ، دقيق بودن سي تي اسكن در مرحله  حدود ۵۸٪ است ، در متاستاز غدد لنفاوی حدود ۵۴٪ و در متاستاز نواحي ديگر (به عنوان مثال کبد ، ریه و غیره) حدود ۳۷٪ -۶۶٪ است.

مترجم محمدپورشفيعي

 

 

—————————————————————————————————————————————

دستورالعمل های كشور چين برای تشخیص و درمان سرطان مری ۲۰۱۸

 

با وجود تغییرات گسترده در چین ، میزان مرگ و میر ناشی از سرطان مری هنوز زياد است. در سال ۲۰۱۲ ، حدود ۴۵۵٫۸۰۰ نفر مبتلا به سرطان مری تشخیص داده شد و ۴۰۰۲۰۰ نفر در جهان درگذشتند. سرطان مری چهارمین علت مرگ و میر ناشی از سرطان در چین است ، اگرچه میزان شیوع آن در سالهای اخیر کاهش یافته است. براساس گزارش چن و همکاران در سال ۲۰۱۷ ، موارد جدید سرطان مری در چین به ۲۷۷ هزار نفر رسیده و ۲۰۶۰۰۰ نفر در اثر این بیماری جان باختند. ميزان بروز سرطان مري در مردان و در مناطق روستايي بيشتر است.

سرطان مری از مدتها پیش یکی از خطرناکترین تومورهای بدخیم بوده است. غربالگری برای گروههای پرخطر و برای افرادی که در مناطق پرخطر زندگی می کنند ، تشخیص زودرس و درمان برای بهبود و کیفیت زندگی بیماران مبتلا به سرطان مری داراي اهمیت ویژه اي است و در کاهش هزینه های پزشکی مردم و دولت موثر است. غربالگری ، تشخیص زودرس و تشخیص استاندارد و درمان باید از مهمترین اولويت ها براي بیمارستانها و پزشکان در سطح کشور باشد.

سرطانهای مری از نظر بافت شناسی به عنوان کارسینوم سلول سنگفرشی  و آدنوکارسینوما طبقه بندی می شوند. سرطان سلول سنگفرشی شایعترین نوع در چین است (بیش از ۹۰٪) و آدنوکارسینوما در آمریکای شمالی و کشورهای اروپایی شایع تر است (حدود ۷۰٪). استعمال دخانیات و سوء مصرف مشروبات الکلی عامل اصلی خطر برای كارسينوم سلول سنگفرشي است. خطر ابتلابه اين نوع سرطان در بین افراد سیگاری ۳ تا ۸ برابر و در بین افرادي كه مشروبات الکلی مصرف مي كنند ۷ تا ۵۰ برابر افزایش می یابد. بیماری ریفلاکس معده و مری دو عامل خطر ابتلا به سرطان آدنوكارسينوما هستند.

مترجم: محمدپورشفيعي

—————————————————————————————————————————————

خوردن دو هلو در روز ممکن است به کنترل سرطان پستان کمک کند

مطالعات محققان دانشگاه ایالتی واشنگتن و تگزاس  نشان داد که ترکیبات موجود در هلو می تواند رشد سلولهای سرطان پستان و توانایی گسترش آن ها را مهار کند.
دکتر جولیانا نوراتو ، دانشمند تغذیه در دانشگاه ایالتی واشنگتن ، گفت ترکیبات هلو می تواند همانند مکمل های درمانی خطر متاستاز در سرطان پستان و سایر سرطان ها را کاهش می‌دهد.
نوراتو گفت: مطالعات نشان داده اند كه ترکیبات موجود در هلو همانند آنتی اکسیدان ها عمل می كند و می تواند از DNA در برابر صدمات ، محافظت كند.

مترجم محمدپورشفیعی

 

—————————————————————————————————————————————

آیا می دانید خوردن دو عدد کیوی یک ساعت قبل از خواب به شما کمک می کند تا خواب طولانی تر و عمیق تری داشته باشید؟

 

زیرا کیوی حاوی ماده ای به نام سروتونین است که شادی آور است و از افسردگی و استرس پیشگیری می کند. سروتونین تاثیر زیادی در بهبود عملکرد حافظه و خواب دارد. هرچقدر میزان سروتونین بدن شما بیشتر باشد آرامش بیشتری خواهید داشت

مترجم محمدپورشفیعی

—————————————————————————————————————————————

چگونه از فروشگاه مواد غذایی در زمان ویروس کرونا خرید کنیم؟

طبق گفته سازمان جهانی بهداشت در هنگام خرید حتما فاصله ۱ متری با سایرین را رعایت کنید. به هیچ عنوان به صورت خود دست نزنید

اگر امکان پذیر است دسته سبد و چرخ دستی های خرید را ضدعفونی کنید.

زمانی که به منزل رسیدید بلافاصله دستان خود را ضدعفونی کنید.

پس از شستشو و جابجا کردن مواد غذایی نیز دستان خود را بشویید

اگرچه هنوز ثابت نشده که ویروس کرونا از طریق موادغذایی منتقل میشود اما بهتر است حتما دستان خود را با مایع بشویید و یا ضدعفونی کنید

مترجم: #محمدپورشفیعی

—————————————————————————————————————————————

آیا آنتی بیوتیک ها برای جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا و درمان
آن مؤثر هستند؟

خیر. طبق گفته سازمان جهانی بهداشت آنتی بیوتیک ها تنها در درمان باکتری ها موثر هستند نه ویروس ها. بنابراین استفاده از آنتی بیوتیک ها برای جلوگیری از ابتلا و درمان ویروس موثر نیست.
مترجم : #محمدپورشفیعی

—————————————————————————————————————————————

آیا استفاده مرتب از قطره بینی و یا سرم نمک از ابتلا به ویروس کرونا جلوگیری می کند؟

خیر. طبق گفته سازمان جهانی بهداشت هیچ مدرک موثقی وجود ندارد که نشان دهد استفاده از قطره بینی یا سرم نمک از ابتلا به ویروس کرونا جلوگیری کند.
البته شواهد نشان می دهد که استفاده از قطره بینی کمک می کند تا سرماخوردگی معمولی زودتر درمان شود. ولی هنوز ثابت نشده که این روش موجب بهبود عفونت های تنفسی شود.

مترجم محمدپورشفیعی

—————————————————————————————————————————————

توصیه سازمان جهانی بهداشت برای مراقبت در منزل به افرادی که مشکوک به کرونا هستند

اگر تب دارید و سرفه می کنید دستان خود را مرتب با آب و صابون بشویید و یا از محلول ضدعفونی کننده دست استفاده کنید.

در منزل بمانید و به هیچ عنوان به محل کار، مدرسه و محل های عمومی نروید. استراحت کنید. مایعات فراوان بنوشید و غذاهای مقوی بخورید.

اگر امکانش هست در اتاقی جدا از سایرین بمانید، در غیر اینصورت از ماسک های پزشکی استفاده کنید و از دیگران حداقل یک متر فاصله بگیرید. سعی کنید اتاقتان تهویه مطبوع داشته باشد و از حمام اختصاصی استفاده کنید

 با آرنج خود جلوی قطرات سرفه و عطسه را بگیرید و یا از دستمال کاغذی استفاده کنید و سپس بلافاصله آن را به سطل زباله بیندازید. اگر دچار تنگی نفس شدید حتما با پزشک در میان بگذارید

مترجم محمدپورشفیعی

—————————————————————————————————————————————

پاسخ یونیسف به سوالهای مهم درباره ویروس کرونا

۱۳ مارس ۲۰۲۰

 وقتی مخاط یا قطرات حاوی ویروس از طریق چشم ، بینی یا گلو به بدن شما می رسد ویروس کرونا گسترش می یابد.
اغلب، این اتفاق از طریق دستان شما رخ می دهد که موجب انتقال ویروس از فردی به فرد دیگر می شود.

در طی یک بیماری همه گیر جهانی ، یکی از ارزان ترین ، ساده ترین و مهمترین راه های جلوگیری از شیوع ویروس شستن مکرر دست ها با صابون و آب است.

۱٫ چگونه می توانم دست هایم را به درستی بشویم؟

برای از بین بردن همه آثار ویروس روی دستان ،  یک شستشوی سریع آن را از بین نمیبرد. مراحل شستن صحیح دست ها عبارتند از

مرحله ۱: با آب دستان خود را خیس کنید
۲: صابون یا مایع کافی بمالید
۳: تمام سطوح دست – از جمله پشت دست ، بین انگشتان و زیر ناخن ها را – حداقل برای ۲۰ ثانیه بشویید.
۴. دستان خود را کامل با آب بشویید تا کفی باقی نماند
۵: دست های خود را با یک دستمال تمیز یا حوله یکبار مصرف خشک کنید

۲٫ چه مدت باید دستانم را بشویم؟

حداقل باید ۲۰-۳۰ ثانیه دستان خود را بشویید.

از ضد عفونی کننده ای استفاده کنید که حداقل ۶۰ درصد الکل داشته باشد و حداقل ۲۰ ثانیه آن را در دستان خود مالش دهید.

۳- آیا برای شستن دست نیاز به استفاده از آب گرم است؟

خیر ، شما می توانید از هر درجه حرارت آب برای شستن دستان خود استفاده کنید. آب سرد و آب گرم در کشتن میکروب ها و ویروس ها زمانی که از مایع یا صابون استفاده می کنیدبه طور یکسان مؤثر هستند.

۴. چه موقع باید دستانم را بشویم؟

در زمینه پیشگیری از ویروس کرونا ، باید حتماً در مواقع زیر دست خود را بشویید:

بعد از فین کردن ، سرفه یا عطسه بعد از بازدید از یک مکان عمومی ، از جمله حمل و نقل عمومی ، بازارها و مکانهای عبادت، بعد از لمس کردن سطوح خارج از خانه ، بعد از دست زدن به پول ، در حین و بعد از مراقبت از شخص بیمار ، قبل و بعد از خوردن غذا

بعد از استفاده از توالت، قبل و بعد از خوردن غذا، پس از دست زدن به زباله ها، بعد از لمس حیوانات ،بعد از تعویض پوشک بچه ها

مترجم : محمدپورشفیعی

—————————————————————————————————————————————

 با خوردن پیاز و سیر از خطر ابتلا به سرطان پستان بکاهید.

بر اساس مطالعه ی منتشر شده در مجله تعذیه و سرطان، محققان دانشگاه پورتوریکو بر این باورند خطر ابتلا به سرطان پستان در زنانی که به طور روزانه پیاز و سیر می خورند، کمتر است.  پیاز و سیر حاوی فلاونول ها و ترکیبات ارگانوسولفوری هستند که خاصیت ضد سرطانی دارند.

طبق تحقیقات آنها زنان پورتوریکویی کمتر از دیگر زنان ایالت متحده آمریکا و اروپا به سرطان پستان مبتلا می شوند زیرا سیر و پیاز بیشتری مصرف می کنند.

شما می توانید از سیر و پیاز به عنوان چاشنی در غذا استفاده کنید و از میزان خطر ابتلا به سرطان پستان بکاهید.

مترجم : #محمدپورشفیعی

—————————————————————————————————————————————

سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد:  سوم مرگ و میر ناشی از سرطان به علت رژیم غذایی نامناسب است

سرطان یکی از دلایل اصلی مرگ و میر در سراسر جهان است که حدود ۹،۶ میلیون مرگ در سال ۲۰۱۸ تخمین زده شد. از هر ۶ علت مرگ یک نفر بر اثر سرطان فوت می کند.حدود یک سوم مرگ و میر ناشی از سرطان به علت رژیم غذایی نامناسب است: تقریباً ۷۰ درصد مرگ و میرهای ناشی از سرطان در کشورهای کم درآمد و متوسط ​​رخ می دهد.

شایع ترین سرطان ها عبارتند از:
ریه (۲٫۰۹ میلیون مورد)
سینه (۲٫۰۹ میلیون مورد)
کولورکتال (۱٫۸۰ میلیون مورد)
پروستات (۱٫۲۸ میلیون مورد)
سرطان پوست (غیر ملانوما) (۱٫۰۴ میلیون مورد)
معده (۱٫۰۳ میلیون مورد)
شایعترین علل مرگ و میر سرطان سرطانها:

ریه (مرگ و میر ۱٫۷۶ میلیون)
کولورکتال (مرگ و میر ۸۶۲۰۰۰)
معده (۷۸۳ ۰۰۰ مرگ)
کبد (۷۸۲ ۰۰۰ مرگ)
سینه (۶۲۷ ۰۰۰ مرگ)

 مترجم : محمدپورشفیعی

—————————————————————————————————————————————

چه کنیم تا از سلامت روحی و جسمی برخوردار باشیم؟

 شما با تغذیه مناسب و ورزش کردن می توانید مراقب سلامت جسمی خود باشید. انجمن سرطان آمریکا مراقبت از سلامت روحی و عاطفی را نیز بسیار مهم می داند زیرا مثبت اندیشیدن و شادی می تواند در حفظ سلامت بیماران مبتلا به سرطان و مراحل درمان آنان موثر باشند. طبق تعریف سازمان پیشگیری و درمان آمریکا زندگی شاد با موارد زیر در ارتباط است:

خطر کمتر ابتلا به بیماری و جراحت

 بهبودی سریعتر

 سیستم ایمنی با عملکرد بهتر

عمر طولانی تر

بهره وری بیشتر در محل کار

انجمن سرطان آمریکا و سازمان بهداشت روان آمریکا نکات زیر را برای دستیابی به حس خوب عنوان کرده اند:

با خانواده و دوستان وقت بیشتری را سپری کنید و به دنبال راه هایی برای دیدار با افراد جدید باشید.

روی تجربیات مثبت در زندگی متمرکز شوید.

به طور منظم فعالیت بدنی داشته باشید و یک رژیم غذایی سالم بخورید که شامل سبزیجات و میوه زیادی باشد.

برای دیگران کارهای خوب انجام دهید.

باندازه کافی بخوابید.

بیشتر بخندید.

 کارهایی را که دوست دارید انجام دهید.

مترجم : محمدپورشفیعی

—————————————————————————————————————————————

سرطان کولورکتال چیست؟

 

سرطان روده سرطانی است که از روده بزرگ یا روده کوچک شروع می شود. این سرطانها را می توان سرطان روده بزرگ یا سرطان رکتال نامید. سرطان روده بزرگ و سرطان رکتال غالباً در کنار هم قرار می گیرند زیرا ویژگی های مشترک زیادی دارند.

سرطان هنگامی شروع می شود که سلول های بدن از کنترل خارج می شوند. سلولهای هر قسمت از بدن می توانند به سرطان تبدیل شوند و می توانند در مناطق دیگر بدن گسترش یابند.

بیشتر سرطانهای روده بزرگ با رشد پولیپ روی سطح داخلی روده بزرگ یا روده کوچک شروع می شوند.

برخی از انواع پولیپ ها می توانند با گذشت زمان (معمولاً سالها) به سرطان تبدیل می شوند اما همه پولیپ ها سرطانی نیستند.
مترجم:#محمدپورشفیعی
@SHCPI

—————————————————————————————————————————————

استرس میل به مصرف نمک را افزایش می دهد.

انجمن قلب آمریکا توصیه می کند بزرگسالان باید روزانه ۱۵۰۰ تا ۲۴۰۰ میلی گرم نمک مصرف می کنند. این میزان یعنی یک قاشق چای خوری نمک در روز.

هنگامی که سطح استرس بالا می رود ، بسیاری از افراد به غذاهای مورد علاقه خود روی می آورند که اغلب دارای چربی ، قند یا نمک هستند.

 مقاله ای در مجله سلامت، رابطه ی استرس مزمن و مصرف نمک را نشان می دهد.افراد در شرایط استرس زا سعی می کنند استرس خود را با خوردن چیپس نمکی و پاپ کورن کنترل کنند.

 مطالعه دیگر ارتباط بین استرس و سطح بالای هورمون گرلین را ثابت کرد. این هورمون باعث افزایش گرسنگی می شود. نتایج تحقیق حاکی از این است که گرلین ممکن است میل خوردن مواد غذایی نمکی را افزایش داده و منجر به افزایش وزن شود.

مترجم: #محمدپورشفیعی>

————————————————————————————————————————————–

فواید اپیژنین موجود در جعفری

ترکیب اپیژنین موجود در جعفری دارای خواص ضد سرطان است.

 در تحقیقاتی که در سپتامبر ۲۰۱۵ در آنکوتارگت منتشر شد ، دانشمندان دریافتند که چگونه اپیژنین آنزیم نامطلوبی به نام ایکا ، که در پیشرفت سرطان نقش دارد را کند یا متوقف کند.

محققان همچنین نشان دادند كه چگونه در موش ها ، اپیژنین رشد تومور را متوقف می كند و سرعت رشد سلول های سرطانی خطرناک را پایین می آورد.

یک تحقیق بالینی در سال ۲۰۰۸ با استفاده از اپیژنین ، همراه با چای سبز ، توانستند میزان رشد سرطان در بیماران مبتلا به سرطان روده بزرگ را کاهش دهند. مطالعه ای در سال ۲۰۱۲ در دانشگاه میسوری نشان داد که اپیژنین قادر است به طور مؤثر خطرات سرطان پستان را کاهش دهد.

اپیژنین از بافت های سالم در برابر اثرات سمی داروهای ضد سرطان محافظت می کند.
مترجم : محمدپورشفیعی

—————————————————————————————————————————————

هویج خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهد

تیمی از محققان دانشگاه نیوکاسل تین در انگلستان و دانمارک ، دریافتند که فالکارینول موجود در هویج خطر ابتلا به سرطان در موش ها را یک سوم کاهش می دهد.

فالکارینول هویج را از بیماری های قارچی مانند پوسیدگی و ایجاد لکه های سیاه محافظت می کند. این ماده سلول های بدن را تحریک می‌کند تا با سرطان مبارزه کنند.

این تیم تحقیقاتی آزمایشاتی را روی ۲۴ موش صحرایی با تومورهای پیش سرطانی در شرایط آزمایشگاهی انجام دادند. آنها دریافتند که پس از ۱۸ هفته ، موش هایی که هویج می خورند خطر رشد سرطان در آن ها کاهش یافت.

دکتر برانت گفت “هر روز یک هویج کوچک به همراه سایر سبزیجات و میوه ها بخورید تا از خواص آنها بهره مند شوید.

مترجم : #محمدپورشفیعی

—————————————————————————————————————————————

آیا امواج مایکروویو می تواند به شما آسیب برساند؟

تمام روش های پخت و پز ارزش غذایی را کاهش می دهند ، اما مایکروویو مواد مغذی را بهتر از سایر روش ها حفظ می کند.

اجاق های مایکروویو انرژی الکتریکی را به امواج الکترومغناطیسی تبدیل می کنند. این امواج باعث گرم شدن مولکولهای موجود در مواد غذایی شما می شوند.

اجاق های مایکروفر (مایکروویو) اشعه غیر یونیزانی تولید می کنند ، که مشابه امواج تلفن همراه شماست.

به خاطر داشته باشید که نور نیز تابش الکترومغناطیسی است ، بنابراین به وضوح همه اشعه ها بد نیستند.

 مایکروویو دارای محافظ فلزی و صفحه نمایش فلزی بالای دریچه هستند که مانع خروج اشعه از آن می شوند ، بنابراین خطرناک نیستند .

برای رعایت ایمنی ، صورت خود را در مقابل دریچه قرار ندهید و سر خود را حداقل (۳۰ سانتی متر) از فر دور نگه دارید. خطرات و مضررات امواج با فاصله گرفتن کاهش می یابد.

همچنین مطمئن شوید که مایکروویو شما در شرایط خوبی قرار دارد. اگر قدیمی است یا شکسته است – یا اگر درب به درستی بسته نمی شود – از آن استفاده نکنید.

مترجم : محمدپورشفیعی

—————————————————————————————————————————————

چاره اندیشی دولت ایران برای کاهش مصرف مواد مخدر

به دلیل میزان زیاد مصرف مواد مخدر ، دولت در سال ۲۰۰۲ یک سیاست درمان و کاهش آسیب را اتخاذ کرد. نگرانی عمده دولت این بود که با جلوگیری از مصرف تریاک خوراکی، مصرف کنندگان به هروئین و هم چنین تزریق روی آورند که باعث افزایش بیماری های مسری مانند ویروس نقص ایمنی بدن شود.
براساس این سیاست ، یک برنامه درمانی سرپایی ایجاد شد و به سرعت افزایش یافت. درمان با داروهای آگونیست مواد مخدر ، متادون ، بوپرنورفین و تنتور تریاک از طریق شبکه بزرگی از کلینیک های سرپایی در سراسر کشور در دسترس قرار گرفت. در سال ۲۰۱۷ ، بیش از ۷۰۰۰ کلینیک درمانِ دارای متادون در حال ارائه درمان به ۵۰۰۰۰۰ نفر از افراد وابسته به مواد مخدر بودند.

مترجم: #محمدپورشفیعی

—————————————————————————————————————————————

 

چگونه سدیم را از بدن خود خارج کنیم؟

نمک باعث می شود بدن شما به مایعات بیشتری نیاز داشته باشد. که باعث افزایش حجم خون و فشار به سرخرگهای شما می شود و موجب بالا رفتن فشار خون شما شود. برای افزودن پتاسیم به وعده های غذایی خود سبزیجاتی مانند اسفناج ، کلم بروکلی ، کلم اضافه کنید. این ماده معدنی سدیم را از بدن شما خارج می کند و دیواره رگهای خونی شما را شل می کند.

مترجم: #محمدپورشفیعی

—————————————————————————————————————————————

چرا باید خواب کافی داشته باشیم؟

حافظه بهتر
وقتی کم خواب هستید ، احتمالاً در یادآوری جزئیات مشکل خواهید داشت زیرا خواب نقش مهمی در یادگیری و حافظه دارد. بدون خواب کافی ، تمرکز و گرفتن اطلاعات جدید دشوار است. مغز شما همچنین وقت کافی برای ذخیره صحیح خاطرات را ندارد.

قلب سالم
زمانی که می خوابید ، فشار خون شما پایین می آید و به قلب و رگ های خونی شما استراحت می کند. هرچه خواب کمتری داشته باشید ، فشار خون شما بالاتر می رود. فشار خون بالا می تواند منجر به بیماری های قلبی از جمله سکته مغزی شود.

قند خون ثابت
در حین خواب ، میزان گلوکز خون شما کاهش می یابد. بدن شما برای پاسخگویی به نیازهای سلول ها و میزان قند خون به زمان استراحت بیشتری نیاز دارد.

مترجم: محمدپورشفیعی

—————————————————————————————————————————————

آیا رژ یم غذا یی سالم خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهد ؟

آنچه می خور یم و می نوشیم می تواند بر سلامتی ما تأثیر بگذارد. بعضی از غذاها به طور مستقیم با سرطان ارتباط دارند. با داشتن یک رژ یم غذا یی سالم می توانید وزن ا یده آل خود را حفظ کنید و خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهید .

یک رژ یم غذا یی سالم چیست؟

میوه و سبز یجات

غلات ( به عنوان مثال برنج قهوه ایی یا نان سبوس دار )

پروتئین های سالم مانند مرغ تازه ، ماهی

رژیم غذایی پر خطر

گوشت فرآوری شده و گوشت قرمز

غذاهای پر کالری

نوشیدنی های شیرین

الکل

مترجم محمدپورشفیعی

—————————————————————————————————————————————

زنان و مردان به چه میزان پروتئین نیاز دارند؟

بسته به سن و میزان فعالیت، زنان باید روزانه حدود ۴۶ گرم پروتئین مصرف کنند.
مردان حدود ۵۶ گرم پروتئين نياز دارند.
با افزايش سن ، افراد برای سالم ماندن و فعالیت جسمی به پروتئین بیشتری نیاز دارند.
افرادي كه بیماری کلیوی دارند به پروتئين کمتري نیاز دارند.
پروتئین كالري بدن شما را تأمين مي كند و باعث مي شود در روز به مصرف كالري كمتري نياز داشته باشيد.

مترجم: محمدپورشفيعي

—————————————————————————————————————————————

كافئين چه تاثیری روي بدن شما مي گذارد

شما را بیدار و هشيار نگه مي دارد
کافئین انرژی و خلق و خوی شما را تقویت می کند و شما را هوشیارتر می کند. ، اثر کافئین تا ۶ ساعت بعد از مصرف در بدن باقي مي ماند كه گاهي باعث بي خوابي و استرس مي شود.

ضربان قلب را بالا می برد
کافئین یک ماده محرک است وباعث افزايش ضربان قلب مي شود اگر قلب شما حساس باشد ممكن است دچار تپش قلب شويد.

موجب تكرر ادرار می شود
کافئین یک ماده ادرارآور است. اگر عادت به مصرف كافئين نداريد حدود ۳۰۰ میلی گرم کافئین – سه فنجان قهوه – باعث تكرر ادرار در شما مي شود كه باعث مي شود آب بدن زيادي از دست دهيد.

فشار خون را بالا می برد
اگرچه دلیل آن مشخص نیست ، کافئین می تواند فشار خون شما را برای مدت کوتاه و گاهی در طولانی مدت افزایش دهد. كافئين باعث مي شود بدن شما آدرنالین بیشتری آزاد کند ، هورمونی که باعث افزایش فشار خون می شود.

باعث سردرد می شود
اگر عادت به مصرف كافئين در هر روز داريد اگر كافئين را كاهش دهيد ممكن است دچار سردرد شويد. زيرا بدن به آن عادت كرده است.
مترجم: محمدپورشفيعي

—————————————————————————————————————————————

تشخیص زود هنگام سرطان

اگر موارد اولیه تشخیص داده شوند و تحت درمان قرار بگیرند ، مرگ و میر سرطان کاهش می یابد.

تشخیص زودرس
در صورت تشخيص زود هنگام ، درمان سرطان موثر خواهد بود و می تواند منجر به افزايش احتمال زنده ماندن بيمار، عوارض کمتر و درمان کمتر شود. با شناسایی زود هنگام سرطان و جلوگیری از تأخیر در مراقبت ، می توان پیشرفتهای چشمگیری در زندگی بیماران سرطانی ایجاد کرد.

تشخیص زودرس شامل ۳ مرحله است که باید به موقع انجام شود:

آگاهی و مراقبت
ارزیابی بالینی ، تشخیص و مرحله بندی سرطان
دسترسی به درمان
تشخیص زودرس در همه سرطانها داراي اولويت است. در صورت عدم تشخیص زودرس ، درمان سخت تر مي شود. سازمان جهاني بهداست كشورها را ملزم كرده است تا برنامه هايي براي كنترل سرطان و کاهش تشخيص زودهنگام ، و موانع مراقبت ، را ارائه دهند تا به بیماران امکان دسترسی به درمان موثر و به موقع را بدهد.

مترجم: محمدپورشفيعي

—————————————————————————————————————————————

خوردن تخم مرغ مفيد است يا مضر؟

تخم مرغ سرشار از مواد مغذي است كه به سلامت بدن كمك مي كند.

تري گليسيريد را كاهش مي دهد.

سكته مغزي را كاهش مي دهد.

بيماري هاي قلبي را كاهش مي دهد.

سلامت چشم ها را بهبود مي بخشد.

به دليل داشتن ويتامين دي به هوشياري مغز كمك مي كند.

مترجم: محمدپورشفیعی

—————————————————————————————————————————————

درمان

تشخیص درست سرطان برای درمان مناسب و مؤثر ضروری است زیرا هر نوع سرطان نیاز به یک درمان خاص دارد که شامل یک یا چند روش مانند جراحی ، رادیوتراپی و شیمی درمانی است. تعیین اهداف درمان و مراقبت تسکیني اولین گام مهم است و خدمات درمانی باید یکپارچه و مبتنی بر نياز مردم باشد. هدف اصلی موسسات درمان سرطان و افزايش اميد به زندگي است. بهبود کیفیت زندگی بیمار نیز یک هدف مهم است. این امر با مراقبت های حمایتی یا تسکینی و پشتیبانی روانی- اجتماعی حاصل می شود.

درمان سرطانهایي كه قابل تشخیص زودرس هستند.
برخی از رایج ترین انواع سرطان ، مانند سرطان پستان ، سرطان دهانه رحم ، سرطان دهان و سرطان روده بزرگ ، در صورت تشخیص زود هنگام و مطابق با بهترین روشها ، داروهای مناسب درمان مي شوند.

پتانسیل برای درمان برخی از سرطان ها
برخی از انواع سرطان ، حتی زمانی که سلولهای سرطانی به نقاط دیگر بدن گسترش مي يابند هم در صورت ارائه روش هاي مناسب قابل درمان هستند، مانند سمینوم بیضه و لوسمی و لنفوم در کودکان .

مترجم: محمدپورشفيعي

—————————————————————————————————————————————

بهترين روش ها براي داشتن قلب سالم

کمتر چربی های اشباع شده بخوريد
چربی های اشباع شده در غذاهایی مانند همبرگر ، کره، خامه و همچنين چربی ترانس که اغلب در شیرینی ها ، سیب زمینی سرخ کرده و کیک ها وجود دارد براي قلب شما مشكل ايجاد مي كنند. سطح کلسترول LDL “چربي بد” و احتمال مشكل قلبي را در شما بالا می برند.

تناسب اندام داشته باشيد
هر نوع تمرین که باعث ضربان سریع قلب شود ، خطرات قلبی مانند فشار خون بالا و کلسترول را کاهش می دهد مانند تنيس، دوچرخه سواري و پياده روي. هر هفته ۱۵۰ دقیقه ورزش سبك و یا ۷۵ دقیقه ورزش قدرتي انجام دهید.

میوه و سبزیجات بيشتري مصرف كنيد
ميوه هاي رنگي مواد مغذی زیادی دارند که به ثابت نگه داشتن فشار خون و محافظت از قلب شما کمک می کنند. سبزیجات برگ تیره مانند اسفناج و کلم بروکلی به علاوه میوه و سبزیجات قرمز ، زرد و نارنجی بسيار مفيد هستند.

مصرف نمک را محدود کنید
هنگامی که شما یک بسته نمک یا چیپس نمكي می خورید ، بدن شما سعی می کند سدیم اضافی را با نگه داشتن مایعات بیشتر متعادل کند كه باعث افزایش حجم خون می شود و این بدان معنی است که قلب شما نياز به پمپاژ بيشتري دارد. با گذشت زمان اين فرايند منجر به نارسایی قلبی مي شود.

مترجم: محمدپورشفیعی

—————————————————————————————————————————————

روغن هاي طبيعي مفيد و فوايدشان

روغن نارگيل
پوست خشک و داراي ترك زودتر دچار آلودگي و واکنش های آلرژیک مي شود. روغن نارگيل از پوست محافظت می کند و آن را مرطوب نگه مي دارد.

روغن بوته رز و هويج
به دليل داشتن ويتامين آ براي درمان آكنه و چروك مفيد هستند.

روغن رزماري
از ريزش مو و خارش جلوگيري مي كند. هم چنين سبب ضخامت مو مي شود.

روغن زيتون و آووكادو
براي ناخن هاي شكننده ، مو و پوست مفيد مي باشند.

مترجم: محمدپورشفیعی

—————————————————————————————————————————————

غذاهایی که همیشه باید در منزل داشته باشید.

کنسرو ماهی تن
ماهی تن سرشار از امگا۳ و پروتئین است که می توانید آن را به همراه سالاد، املت، انچیلادا (نان پیچیده دور گوشت با سس فلفل دار)، سبزیجات مصرف کنید.

لوبیا، منبع پروتئین
لوبیا خشک یا کنسرو شده جایگزین ارزان برای تامین پروتئین حیوانی است. سرشار از فیبر است

کره بادام زمینی
کره بادام زمینی منبع عالی پروتئین و چربی های سالم است. می توانید همراه با ساندویچ، سیب، موز، یا وافل خود مصرف کنید.

آجیل
آجیل منبع عالی پروتئین، فیبر، چربی های سالم و سایر مواد مغذی سالم است که خطر ابتلا به بیماری قلبی را کاهش می دهد.

مترجم: محمدپورشفیعی

—————————————————————————————————————————————

عوامل خطر سرطان بر اساس تحقيقات سازمان جهاني بهداشت

 

مصرف دخانیات ، مصرف الکل ، رژیم غذایی ناسالم و عدم تحرک جسمی مهمترین عوامل خطر سرطان در سراسر جهان و همچنین عامل خطر سایر بیماریهای غیر واگیر هستند.

برخی از عفونت های مزمن به ويژه در کشورهای کم درآمد و با درآمد متوسط از عوامل ابتلا به سرطان هستند. تقریباً ۱۵٪ از سرطانهای تشخیص داده شده در سال ۲۰۱۲ به عفونتهای سرطان زا از جمله هلیکوباکتر پیلوری ، ویروس پاپیلومای انسانی  ، ویروس هپاتیت بی ، ویروس هپاتیت سی مربوط بود.

ویروس هپاتیت بی و سی و انواع اچ پی وی به ترتیب خطر ابتلا به سرطان کبد و گردن رحم را افزایش می دهند. عفونت اچ آی وی خطر ابتلا به سرطان هایی مانند سرطان دهانه رحم را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد.

مترجم: محمدپورشفيعي

—————————————————————————————————————————————

مواردي كه مي توانند در طول درمان و پس از درمان سرطان پستان برايتان مفيد باشند

ماساژ
ماساژ می تواند درد را کاهش دهد. همچنین می تواند به شما در آرامش قبل از لامپکتومی ، ماستکتومی یا بازسازی پستان کمک کند. پس از عمل ، ماساژ تخصصی داده شده توسط یک متخصص به کاهش تورم کمک مي کند. اما قبل از ماساژ حتما با پزشک خود مشورت كنيد.

یوگا
این ورزش به ارتباط تنفس با حركات کمک می کند. ضربان قلب ، فشار خون و امواج مغزی شما را کند می کند. زنانی که کلاسهای یوگا را در حالی که شيمي درماني سرطان پستان دارند ، می گویند که احساس خستگی و استرس کمتری دارند. اگر بتوانید به طور مرتب این کار را انجام دهید ، التهاب را نیز کاهش مي دهد.

هنر درمانی
لازم نیست شما هنرمند خوبی باشید تا از مزایای هنر درمانی استفاده کنید. هنگام ترسیم ، نقاشی ، مجسمه سازی یا کاردستی ، شما این امکان را داريد تا ترس و احساسات خود را بیان کنید که حرف زدن درباره شان ممکن است دشوار باشد. کار با یک متخصص درمانگر هنری می تواند به شما کمک کند تا احساس بهتری در مورد درمان خود داشته باشید. همچنین نشان داده شده است که هنر، اضطراب و افسردگی را کاهش می دهد.

موزیک درمانی
گوش دادن به آهنگ های مورد علاقه تان توانایی برقراری ارتباط شما با احساسات تان را افزايش مي دهد. مطالعات نشان می دهد که یک برنامه با یک درمانگر موسیقی آموزش دیده می تواند سطح درد را کاهش داده ، حالت روحی را بهبود بخشد و نگرانی افراد مبتلا به سرطان پستان را کاهش دهد.

مترجم: محمدپورشفيعي

—————————————————————————————————————————————

عفونت ها

بر اساس گزارش سازمان جهاني بهداشت در سال ۲۰۱۲ ، تقریباً ۱۵٪ از کل سرطانها مربوط به عوامل عفونی مانند هلیکوباکتر پیلوری ، ویروس پاپیلوما انسانی  ، هپاتیت بی و سی بود. سرطانهای ناشی از عفونت در کشورها بر اساس وضعیت توسعه و درمان آنها ، از کمتر از ۵٪ به بیش از ۵۰٪ متفاوت است. واکسن ها برای ویروس هپاتیت بی و برخی از انواع پاپیلوما در دسترس هستند و به ترتیب می توانند خطر ابتلا به سرطان کبد و گردن رحم را کاهش دهند.

ی

مترجم: محمدپورشفیعی

—————————————————————————————————————————————

چرا بايد هلو بخوريم؟

✅هلو باعث بهبودی زخم می شود
هلو ۱۵٪ ویتامین سی مورد نیاز روزانه شما را دارد. این ماده مغذی به بدن شما کمک می کند تا زخم ها را بهبود ببخشد و سیستم ایمنی بدن را قوی نگه می دارد. همچنین به خلاص شدن از شر “رادیکالهای آزاد” کمک می کند – مواد شیمیایی مرتبط با سرطان زیرا می توانند به سلولهای شما آسیب برساند.

✅به بینایی شما کمک مي كند
آنتی اکسیدانی بنام بتاکاروتن به هلو رنگ نارنجی می دهد. بدن آن را به ویتامین آ تبدیل می کند ، که برای بینایی، سیستم ایمنی بدن مفيد است

✅به شما در حفظ وزن سالم کمک کنید
هلو حدودا ۶۰ کالری دارد و بیش از ۸۵٪ آن آب است. به علاوه ، سرشار از فیبر است كه موجب مي شود ديرتر احساس گرسنگي كنيد.

✅سرشار از ویتامین ای
هلو سرشار از ويتامين ای است كه سیستم ایمنی بدن شما را سالم نگه می دارد و به گسترش عروق خونی کمک می کند تا از لخته شدن خون در بدن جلوگيري كند.

مترجم: محمدپورشفيعي

 

—————————————————————————————————————————————

آيا بايد ۸ ليوان آب در روز نوشيد؟

نوشيدن ۸ ليوان آب در روز يك قانون قدیمی است. اما صحيح نيست.

مقدار آبي كه بدن شما روزانه به آن نياز دارد به میزان فعالیت شما ، محل زندگی شما، آب و هوا و سلامت کلی شما بستگي دارد. اگر مطمئن نیستید که به اندازه کافی آب می نوشید ، رنگ پوست خود را بررسی کنید. پوست شفاف یا زرد کمرنگ به معنای اين است كه آب كافي نوشيده ايد. هنگامي كه احساس تشنگي مي كنيد حتما آب بنوشيد

مترجم: محمدپورشفيعي

—————————————————————————————————————————————

آيا گلابي ضد سرطان است؟

گلابي حاوي تركيبات مختلفي است كه خاصيت ضد سرطاني دارند. گلابي حاوي فلورتين است كه از خطر ابتلا به سرطان ملانوم ، لوسمی ، کبد و سلولهای سرطانی روده بزرگ مي كاهد.

همچنین فلورتین اثرات ضد سرطانی داروهای شیمی درمانی تاکسول (پاکلیتاکسل) و سیس پلاتین را افزایش می دهد.

 مطالعه اي در سوئيس نشان می دهد که میوه های غنی از فلاونوئید مانند گلابی از خانم ها در برابر سرطان های پستان و تخمدان محافظت مي کند .

مترجم: محمدپورشفيعي

در سال ۲۰۱۸ در ايران، ميانگين چربي ترانس در روغن هاي سرخ كردني و مايع زير ۱ درصد و در حد قابل قبول رسيد.

استانداردهای چربی ترانس در سال ۲۰۱۱ به کمتر از ۵ درصد در چربی ها و روغن ها و در سال ۲۰۱۳ به کمتر از ۲ درصد و با مهلت انطباق سال ۲۰۱۶ کاهش یافت. هدف نهایی محدود کردن چربی های ترانس به کمتر از یک درصد تا سال ۲۰۱۹ است. سازمان غذا و دارو ایران ، در سال ۲۰۱۸ اعلام كرد كه به اين هدف دسته يافته است.

گزارش هاي صندوق بین المللی توسعه کشاورزی و تحقیقات بازاریابی سازمان غذا و دارو ايران نشان داد که میانگین چربی ترانس تقریباً همه روغنهای سرخ كردني و مایع زیر ۱ درصد و در حد قابل قبول است.

اگرچه این اقدامات باعث کاهش چربی ترانس در روغن پخت و پز شد، مقررات در مورد چربی ترانس در محصولات نانوایی و شيريني پزي رعايت نشده است. ميزان چربی ترانس برای مارگارین و محدود كردن استفاده در محصولات نانوایی ۵٪ است نه ۲٪.

دکتر ایوب الجوالده می گوید: “ایران با كنترل ميزان چربی های ترانس ، موقعیتی نسبتاً ایمن را در روغنهای خوراکی کسب کرده است.” “به عنوان یک پیشگام در منطقه ، ایران در حال حاضر هدف دارد تا از اهداف WHO پیروی کند تا مرگ و میر زودرس ناشي از بیماری های غیر واگیر را تا سال ۲۰۲۵ به میزان ۲۵٪ کاهش دهد. برای رسیدن به این هدف ميزان مصرف چربی ترانس بايد به صفر برسد.”

مترجم: محمدپورشفيعي

—————————————————————————————————————————————

آيا مي توان با وجود پروتز پستان تست هاي  غربالگري و  ماموگرافي انجام داد؟

خانم هايي كه پروتز كرده اند بايد به طور منظم ماموگرافي انجام دهند. اين افراد به دليل داشتن شرايط خاص نمي توانند به طور مستقيم تست هاي غربالگري را انجام دهند زيرا ممكن است به موقعيت هاي خاص و احتمالا تصويربرداري و ماموگرافي بيشتري نياز داشته باشند. بنابراين براي انجام تست هاي غربالگري و ماموگرافي با پزشك خود تماس بگيريد زيرا تكنسين هاي ماهر ماموگرافي مي دانند كه در هنگام ماموگرافي كدام يك از بافت ها را بايد در نظر بگيرند .

مترجم: محمدپورشفيعي

—————————————————————————————————————————————

آيا قرار گرفتن در معرض تشعشع ماموگرافی باعث ابتلا به سرطان مي شود؟

ماموگرافی ها به ميزان كمي تشعشع احتیاج دارند – معادل ۶ ماه قرار گرفتن در معرض تابش غيرمستقيم. ميزان تشعشع بسيار ناچيز است و فوايد آن از ميزان خطر اشعه بیشتر است. علاوه بر این ، هرگز موردی از سرطان پستان که ناشی از قرار گرفتن در معرض اشعه در طول ماموگرافی باشد ديده نشده است.

مترجم: محمدپورشفيعي

—————————————————————————————————————————————

راه كارهاي ساده براي كاهش خطر ابتلا به سرطان پستان

رژیم خود را متعادل کنید

مصرف سبزیجات ، میوه ها ، لوبیا و غلات سبوس دار، پروتئین بدون چربی مانند مرغ یا ماهی خطر ابتلا به سرطان را كاهش مي دهند.

سیگار نکشید

مصرف دخانیات با سرطان پستان مرتبط است ، به ویژه در خانمهای جوان که یائسه نشده اند.

مراقب وزن خود باشيد

هنگامی که رژیم غذایی متعادل داشته باشيد و ورزش کنید ، وزن شما ايده آل خواهد بود و همین امر احتمال ابتلا به سرطان پستان را کاهش می دهد.

مطمئن شوید که فیبر مصرف مي كنيد

این ماده مغذی را می توانید در غلات سبوس دار ، سبزیجات ، میوه و لوبیا پیدا کنید. طبق مطالعات متعدد ، زنانی که فيبر كافي مصرف مي كنند احتمال ابتلا به سرطان پستان در آن ها كمتر است. رژیم غذایی سرشار از فیبر خطر ابتلا  به دیابت و بیماری های قلبی را كاهش مي دهد.

مترجم: محمدپورشفيعي

—————————————————————————————————————————————

چرا پت اسکن انجام می شود؟

 

پزشک شما ممکن است برای بررسی جریان خون ، میزان اکسیژن یا متابولیسم اندام و بافت های شما ، پت اسکن را توصيه كند. پت  اسکن مشکلات سطح سلولی را نشان می دهد .

پت اسکنها معمولاً برای تشخیص موارد زير انجام مي شود :

سرطان
مشکلات قلبی
اختلالات مغزی ، از جمله مشکلات سیستم عصبی مرکزی (CNS)

سرطان
سلولهای سرطانی نسبت به سلولهای غیر سرطانی میزان متابولیک بالاتری دارند. به دلیل میزان بالای فعالیت شیمیایی ، سلولهای سرطانی به عنوان نقاط روشن در پت اسکن ظاهر می شوند كه كمك مي كند تا پزشك تشخيص دهد آیا سرطان شیوع یافته است و اينكه آیا درمان سرطان موفق است یا خیر.

مترجم: محمدپورشفيعي

—————————————————————————————————————————————

PET اسكن چيست؟

اسکن توموگرافی گسیل پوزیترون (PET) یک آزمایش تصویربرداری است که به پزشک شما كمك مي كند تا بیماری های بدن را بررسی کند.

اين اسکن از یک رنگ مخصوص حاوی ردیاب های رادیواکتیو استفاده می كند. این ردیابها بسته به اینکه چه بخشی از بدن مورد معاینه قرار می گیرد ، بلعیده  مي شود، استنشاق می شوند یا به بازوی شما تزریق می شوند. سپس اندام ها و بافت های خاص ردیاب را جذب می کنند.

زماني كه بافت بيمارتوسط اسکنر PET تشخیص داده شد ، ردیاب ها به پزشک شما کمک می کنند تا ببیند که اندام و بافت های شما چگونه عمل می کنند.

ردیاب ميزان فعالیت شیمیایی بالا را بررسي می کند ، زيرا برخي از بيماري ها و بافت هاي بدن سطح فعاليت شيميايي بالايي دارند. این بافت هاي بيمار به صورت نقاط روشن در  PET اسکن ظاهر می شوند.

PET اسکن می تواند جریان خون ، میزان مصرف اکسیژن ، نحوه استفاده بدن از قند و موارد دیگر را اندازه گیری کند.

PET اسکن معمولاً یک بررسي سرپایی است كه بعد از اتمام تست مي توانيد به منزل برگرديد.

مترجم: محمدپورشفيعي

—————————————————————————————————————————————

كدام يك از توده هاي بدن را بايد جدي گرفت

احساس يك توده يا برآمدگي در پوست ممكن است موجب نگراني شما شود. در اكثر موارد اين توده ها سرطاني نيستند و جاي هيچ گونه نگراني ندارد.

برجستگی هایی که سرطانی هستند معمولاً بزرگ ، سفت ، بدون درد هستند و ناگهان ظاهر می شوند. در طی هفته ها و ماه ها ، این توده به طور مداوم رشد می کند. توده های سرطانی ممكن است در پستان ، بیضه، گردن ، بازوها و پاها ظاهر شوند.

یک توده سرطانی که تقریباً در هر جای بدن ممکن است تشکیل شود ، سارکوم بافت نرم بزرگسالان نامیده می شود. بافت نرم بدن شامل ماهیچه ها ، تاندون ها، چربی ، رگ های خونی ، عروق لنفاوی ، اعصاب و بافت های اطراف مفاصل است.

دكتر دیل شپارد می گوید ، اغلب اوقات ، سارکوم بافت نرم بزرگسالان در پاها ، بازوها ، قفسه سینه یا ناحیه ای در پشت شکم به وجود مي آيد. كه سلول های بدخیم در بافت های نرم بدن ایجاد می شوند.” “در مراحل اولیه ، بندرت علائم ایجاد می کند زیرا تومورها اغلب در اعماق بافت قرار دارند.” اگر تومور در شکم باشد ، ممکن است حالت تهوع یا احساس پر بودن و همچنین احساس درد داشته باشيد.

در مورد هر گونه برآمدگی بزرگتر از دو اینچ (در اندازه یک توپ گلف)  به پزشك مراجعه كنيد.

مترجم: محمدپورشفيعي

—————————————————————————————————————————————

اين مواد غذايي را خام نخوريد

تخم مرغ خام

تخم مرغ حاوي سالمونلا است ، که می تواند باعث مسمومیت غذایی شود. بهترین راه برای جلوگیری از بیمار شدن این است که حتما تخم مرغ ها را بپزید تا سفیده و زرده كاملا پخته شود. براي تهيه سس ها ازتخم مرغ پاستوریزه استفاده کنید.

سیب زمینی خام

قسمت سبز سیب زمینی دارای سولانين است ، ماده ای تلخ که می تواند شما را بیمار کند. این بیماری می تواند باعث اسهال ، تب ، سردرد و استفراغ شود. قسمت سبز سيب زميني را دور بريزيد هرگز سيب زميني را خام نخوريد.

لوبیا قرمز

خوردن حداقل چهار یا پنج دانه لوبیا می تواند شما را بسیار بیمار کند. حبوبات – به ویژه آنهایی که قرمز هستند – پروتئیني بنام لکتین لوبیا  دارند. معمولاً هنگام پخت و پز از بین می رود. حداقل ۵ ساعت لوبیای خام خود را خیس کنید و پس از آبكشي، حداقل ۳۰ دقیقه آن را بجوشانید. از آرام پز براي پخت لوبيا استفاده نکنید زيرا به اندازه کافی داغ نمی شود که سم را از بین ببرد. کنسرو لوبیا بی خطر است زيرا قبلاً پخته شده اند.

آرد و خمير

در هنگام تهیه کوکی ها طعم خامه ای آرد و خمير نپخته ممكن است شما را وسوسه كند. آرد می تواند باکتری هایی مانند اي كولي داشته باشد. بچه ها نباید با آرد یا خمیر بازی کنند. وقتی کارتان با آرد تمام شد ، حتما دستان خود را کاملاً بشویید.

مترجم: محمدپورشفيعي

—————————————————————————————————————————————

فوايد خوردن آب آلبالو

 

سرشار از پتاسيم و آهن است

 

با التهاب و درد آرتروز مبارزه می کند

 

سيستم ايمني بدن را تقويت مي كند

 

سوخت و ساز بدن را تنظیم می کند و از چربی مي كاهد

 

رشد سرطان را متوقف می کند.

در یک مطالعه در سال ۲۰۰۳ ، محققان دريافتند كه اب آلبالو براي جلوگيري از  التهاب تومورهای روده بزرگ  و رشد سلول سرطاني موثر بود.

 

بينايي را بهبود مي بخشد

 

حافظه کوتاه مدت را تقويت مي كند.

 

مترجم: محمدپورشفيعي

—————————————————————————————————————————————

چاقی و اضافه وزن در دوران کودکی و بزرگسالي یکی از جدی ترین چالش های بهداشت عمومی قرن بیست و یکم

 

چاقی و اضافه وزن در دوران کودکی یکی از جدی ترین چالش های بهداشت عمومی قرن بیست و یکم است که به طور پیوسته در کشورهای توسعه یافته و بسیاری از کشورهایي با درآمد کم و متوسط نیز در حال افزایش است. در واقع، امروزه بیش از ۱۵۵ میلیون کودک در سراسر جهان دارای اضافه وزن هستند. تغییرات در رژیم غذایی و فعالیت بدنی باعث افزایش چاقی در کشورهای در حال توسعه، به ویژه در میان کودکان می شود. الگوهای تغذیه ای کودکان با جهانی شدن فست فودها در بسیاری از کشورهاي تحت تاثير قرار گرفته است.

علاوه بر این، حتی اگر محصولات ناخالص ملی این کشورها افزایش یابد، روند چاقی دروضعیت افراد با سطح اجتماعی و اقتصادي پایین  نيز تاثير مي گذارد. تغییرات در رژیم های غذایی، الگوهای فعالیت بدنی و افزایش شیوع چاقی در برخی از کشورها با درآمد پایین و متوسط با سرعت بسیار زیاد در حال وقوع است. بنابراین، در این کشورها برنامه هايي براي كنترل و پیشگیری از پیامدهای نامطلوب بهداشتی، مانند بیماریهای قلبی عروقی، دیابت و سرطان نياز است.

ایران کشوري پرجمعیت در خاورمیانه است. وقوع تغيير الگوي تغذیه در اين کشور یک نگرانی مهم در سلامت است که منجر به شیوع چاقی و بیماری های مرتبط با رژیم، به ویژه در مناطق شهری و در میان زنان جوان ديده می شود. از حدود ۷۰ میلیون نفر ایراني، نزدیک به ۱۸ میلیون نفر (۲۷ درصد) نوجوان هستند.

 

مترجم: محمدپورشفيعي

—————————————————————————————————————————————

رژیم غذایی برای بیماران مبتلا به سرطان در طی شیمی درمانی

توصیه می شود که در روز شیمی درمانی غذاهای سبک بخورید. خوردن وعده های کوچک در هر چند ساعت بهترین کار است. از خوردن غذاهای چرب و تند پرهیز کنید.

قبل از رفتن به شیمی درمانی چه بخورم؟

به نظر می رسد غذاهای سبک و با ادویه و عطر ملایم بهترین انتخاب باشد. مانند:

ماست ساده یا میوه ای

میوه تازه و پنیر لور

تخم مرغ آب پز و نان تست

نان بیگل (نان حلقه ای شکل و سفت که خمیر آن را پیش از طبخ آب پز کرده اند) با مقدار کمی کره بادام زمینی ، غلات و شیر (شیر لاکتوزی ، اگر لاکتوز غیر قابل تحمل است شیر سویا را امتحان کنید)

سوپ برنج مرغ با شیرینی کراکر

هنگام شیمی درمانی یک میان وعده کوچک به همراه داشته باشید. شما می توانید مواد غذایی فوق و همچنین میان وعده ها را با آب سیب، انگور و نکتار میوه، ماست، میوه هایی مانند موز و کراکر ها را امتحان کنید. بطری آب به همراه خود داشته باشید و آن را با نوشیدنی مورد علاقه خود پر کنید (از مواد غذایی اسیدی که ممکن است موجب تحریک دستگاه گوارش شما شود اجتناب کنید).

با این حال اگر در طول تزریق میل به غذا ندارید ایرادی ندارد، اما به یاد داشته باشید که با خوردن غذاهای کم نمک و با عطر کم و مایعات احساس بهتری خواهید داشت.

نوشیدن مایعات در هر نیم ساعت قابل تحمل خواهد بود.

بعد از مراجعه به شیمی درمانی چه غذاهایی باید خورد؟

وعده های غذایی کوچکتری در طول روز بخورید ( به جای سه وعده غذایی بزرگ شش تا پنج  وعده غذای کوچکتر میل کنید.)

غذاهای کم چرب و مواد غذایی با ادویه کم بخورید

سعی کنید غذاهای خنک یا سرد بخورید – زیرا بو و عطر کمتری دارند و زمانی که تهوع دارید. غذاهای داغ بوی بیشتری دارند، ممکن است موجب بیزاری شما از برخی از غذاها شود.

سعی کنید دفعات بیشتری مایعات بنوشید– تا از کم آبی بدن و برخی از عوارض جانبی شیمی درمانی جلوگیری شود. آب بهترین نوشیدنی است، اما مایعات مفید دیگر هم وجود دارند که عبارتند از:

آب سیب و آب انگور

شربت میوه

سوپ با مواد پوره شده

سوپ و آب گوشت کم نمک

ژلاتین

چای گیاهی، مانند زنجبیل و نعنا

چای کمرنگ

توجه: داروهای ضد تهوع خود را طبق تجویز پزشکی خود مصرف کنید.

مترجم:محمدپور شفیعی

—————————————————————————————————————————————

عادت پرخوري منجر به ابتلا به سرطان مي شود حتي اگر غذاهاي سالم بخوريد

پرخوري ممكن است دلايل مختلفي داشته باشد از جمله: غذاهاي خوش طعم، از روي عادت و يا داشتن استرس.

هنگامي كه غذا مي خوريد بدن شما از كالري ها براي توليد انرژي استفاده مي كند و كالري اضافه به عنوان چربي در بدن ذخيره مي شود. اگر عادت به پرخوري داريد مطمئنا دچار اضافه وزن مي شويد حتي اگر غذاهاي سالم بخوريد.

اضافه وزن منجر به بيماري قلبي، ديابت و فشار خون بالا مي شود كه خطر ابتلا به انواع سرطان ها را افزايش مي دهد.  مانند سرطان پستان (در زنان بعد از یائسگی)، روده، رحم، مري، پانکراس، کلیه، کبد، معده، کیسه صفرا، تخمدان، تیروئید، میلوما (نوعی سرطان خون) .

مترجم: محمدپورشفيعي

—————————————————————————————————————————————

مواردي كه به كبد شما آسيب مي رساند.

کبد شما فعاليت زیادی برای حفظ سلامت شما انجام مي دهد. كبد مواد مغذی را به مواد شیمیایی که بدن شما به آن نیاز دارد تبديل مي كند. بنابراین وقتی کبد شما به خوبی کار نمی کند، می تواند تمام بدن شما را تحت تاثیر قرار دهد.

عوامل مختلفي می توانند شرایط کبدی جدی ایجاد کنند مانند:

عفونت ها

هپاتیت كه شايع ترين ویروس براي كبد است

مشکلات سیستم ایمنی

مصرف زياد الکل

بیماری کبد چرب

نارسايي حاد كبدي

 

مترجم: محمدپورشفيعي

 

 

—————————————————————————————————————————————

فیبر

شما می توانید فیبر را از مصرف غلات ، میوه ها، سبزیجات و حبوبات دریافت کنید. که برای سلامت کلی شما، به ویژه قند خون، قلب و دستگاه گوارش مناسب است.

برخی از مطالعات پیشنهاد کرده اند که این نوع رژیم غذایی احتمال ابتلا به سرطان پستان را نیز کاهش می دهد و به محافظت در برابر تومور از نوع تهاجمی کمک کند.

مترجم: محمدپورشفیعی

 —————————————————————————————————————————————

آمار سرطان در ایران در سال ۲۰۱۲

میزان بروز سرطان ( به غیر از سرطان پوست غیر ملانوم) در ایران به طور متوسط کمتر از سایر کشورهاست.

در سال ۲۰۱۲ شایع ترین سرطان ها در میان ایرانیان که منجر به مرگ شدند، سرطان معده و پستان بود.

۱ نفر در ۴ نفر ایرانی در ۷۵ سالگی مبتلا به سرطان می شود. شيوع پنج ساله انواع سرطان ها ۷۹،۱۹۴ نفر در مردان و ۹۰،۵۲۱ نفر در زنان بود.

میزان بروز سرطان در سال های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۲ حدود ۲۰ درصد افزایش یافت. که در سال ۲۰۳۵ این میزان بیش از ۲ برابر افزایش خواهد یافت و میزان بروز سرطان از ۸۴،۸۲۹ نفر در سال ۲۰۱۲ به ۱۸۴،۴۸۱ در سال ۲۰۳۵ افزایش می یابد.

مترجم: محمدپورشفیعی

 —————————————————————————————————————————————

چرا باید هلو بخوریم؟

زخم را بهبود می بخشد

هلو حاوی ویتامین سی است که زخم را بهبود می بخشد و سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند. همچنین رادیکال های آزاد را که باعث ابتلا به سرطان می شوند از بین می برد.

باعث تقویت دید چشم می شود

هلو حاوی آنتی اکسیدانی به نام بتاکاروتن است که بدن شما آن را به ویتامین آ تبدیل می کند. ویتامین آ برای چشم بسیار مفید است.

وزن سالم داشته باشید

هلو سرشار از فیبر است و هیچگونه چربی اشباع شده، کلسترول و یا سدیم ندارد. بیش از ۸۵٪ از هلو آب است.

باعث تقویت استخوان ها می شود.

هلو سرشار از پتاسیم است که فشار خون را پایین می آورد و از ایجاد سنگ کلیه و پوکی استخوان جلوگیری می کند.

مترجم: محمدپورشفیعی

 —————————————————————————————————————————————

مضرات نور شدید خورشید

در حالی که نور خورشید برای تولید ویتامین دی عالی است، نور بیش از حد می تواند خطرناک باشد.

عوارض نور شدید خورشید

آفتاب سوختگی: شایع ترین اثر مضر نور شدید خورشید است. علائم آفتاب سوختگی عبارتند از قرمزی، تورم پوست، درد یا حساسیت به لمس

آسیب به چشم: قرار گرفتن در معرض نور یو وی در طولانی مدت می تواند به شبکیه آسیب برساند که خطر بیماری های چشم مانند آب مروارید را افزایش می دهد

پیری پوست: نور شدید می تواند فرایند پیری و چروک پوست شما را سریعتر کند.

تغییرات پوستی: توده چربی، خال و دیگر تغییرات پوستی می تواند برخی از اثرات نور شدید خورشید باشند.

گرمازدگی: نور شدید و گرمای خورشید احتمال سکته مغزی خفیف را افزایش می دهد.

سرطان پوست: نور شدید یو وی یکی از علت های اصلی سرطان پوست است

مترجم: محمدپورسفیعی

 —————————————————————————————————————————————

فواید دارچین برای سلامتی

از زمان قدیم از پوست درخت دارچین به عنوان ادویه و دارو در طب سنتی استفاده می شود.

فواید دارچین:

کاهش قند خون
مطالعات متعددی در مورد بزرگسالان و حیوانات مبتلا به دیابت حاکی از آن است که دارچین می تواند به کاهش قند خون کمک کند.

کمک به درمان سرطان
در مطالعات نشان داده شد که استفاده از دارچین در کاهش رشد سرطان و حتی کشتن سلول های تومور تاثیر بسزایی داشته است.

کاهش فشار خون
مطالعات متعدد نشان می دهد خوردن دارچین هر روز به مدت ۳ ماه می تواند فشار خون سیستولیک را به میزان ۵ درجه کاهش دهد.

محافظت از مغز شما
مطالعه ای نشان داد که دارچین نوعی پروتئین مغزی که موجب بروز آلزایمر می شود را متوقف می کند.

مترجم: محمدپورشفیعی

 —————————————————————————————————————————————

فواید زنجبیل

✔️به کاهش درد معده کمک می کند در عین حال تهوع ناشی از شیمی درمانی را کاهش می دهد.

✔️مطالعات نشان می دهند که مولکول های فعال در زنجبیل رشد برخی از سرطان ها مانند سرطان کولورکتال، معده، تخمدان، کبد، پوست، پستان و سرطان پروستات را کاهش دهد.

✔️قند خون را کاهش می دهد.

✔️کلسترل بد یا LDL را کاهش می دهد.

✔️محافظت در برابر بیماری
زنجبیل حاوی آنتی اکسیدان ها و ترکیباتی است که باعث جلوگیری از استرس، آسیب به DNA ، فشار خون بالا، بیماری های قلبی و بیماری های ریه شود.

مترجم: محمدپورشفیعی

 —————————————————————————————————————————————

موانع موجود در تشخیص زودهنگام سرطان

تشخیص دیرهنگام دلایل مختلفی دارد که موجب پیشرفت سرطان و ناموفق بودن درمان می شود.

نادیده گرفتن علائم به علت:

آگاهی کم و بهداشت نامناسب

ترس از سرطان و دید افراد سالم به بیماران مبتلا به سرطان

دسترسی محدود به مراقبت های اولیه

تشخیص بالینی نادرست به علت:

ارزیابی بالینی نادرست به دلیل دانش کم در غربالگری، پاتولوژی

تشخیص دیر هنگام

روش درمان ناموفق به علت:

خدمات ضعیف و پیگیری نکردن مراحل درمان توسط بیمار

مشکلات مالی، دور بودن محل زندگی از بیمارستان، مشکلات اجتماعی و فرهنگی

 

مترجم: محمدپور شفیعی

 —————————————————————————————————————————————

پنج ماده غذایی که برای چشم مفید هستند.

فلفل دلمه قرمز

فلفل دلمه قرمزحاوی ویتامین C  است که برای رگ های خونی چشم شما مفید است و خطر ابتلا به آب مروارید را کاهش می دهد.

دانه های آفتابگردان و آجیل

دانه آفتابگردان و آجیل ، فندق، بادام زمینی و کره بادام زمینی سرطار از ویتامین E هستند که از ابتلا به آب مروارید جلوگیری می کنند.

سبزیجات برگ تیره سبز

برای مثال، کلم، اسفناج و کلم برگ سرشار از ویتامین C و E، A هستند که از خطر بیماری های چشمی می کاهند.

ماهی سالمون و ماهی تن

شبکیه چشم به دو نوع امگا ۳ نیاز دارد. ماهی تن و ماهی قزل آلا سرشار از امگا هستند.

تخم مرغ

تخم مرغ حاوی زینک است. رنگ زرده تخم مرغ از آسیب هایی که نور به چشم شما می رساند جلوگیری می کند و به افزایش میزان رنگدانه ها برای کنترل دید شما کمک خواهد کرد.

* امگا ۳ یکی از اسیدهای چرب ضروری است که در سلول ها و بافت های بدن وجود دارد وبرای ادامه حیات بسیار ضروری می باشد

مترجم: محمدپورشفیعی

 —————————————————————————————————————————————

خواص شگفت انگیز هندوانه

سرشار از لیکوپن

رنگ قرمز هندوانه به دلیل داشتن آنتی اکسیدان ولیکوپن است. مطالعات نشان می دهد که ممکن است خطر ابتلا به سرطان و دیابت را کاهش می دهد.

محافظت از نور خورشید

رنگدانه های موجود در هندوانه حساسیت پوست را در برابر نور خورشید کاهش می دهد.

سلامت قلب

هندوانه حاوی نوعی آمینه اسید به نام سیترولین می باشد که به حرکت بهتر خون در بدن شما کمک می کند و از فشار خون می کاهد.

سلامت چشم

هندوانه می تواند بیش از ۳۰ درصد ویتامین A بدن شما که برای سلامت چشم مفید است را تامین کند.

تامین آب بدن

هندوانه از ۹۰ درصد آب تشکیل شده است.

حفاظت از مفاصل

هندوانه از التهاب مفاصل و بیماری آرتریت روماتویید جلوگیری می کند.

مترجم: محمدپورشفیعی

 —————————————————————————————————————————————

مواردی که سلامت استخوان های شما را به خطر می اندازند.

 مصرف بیش از حد نمک

مصرف بیش از حد نمک باعث می شود بدنتان کلسیم بیشتری از دست دهد. کلسیم موجب استحکام استخوان ها می شود. لازم نیست که مصرف نمک را به طور کامل قطع کنید. میزان مصرف متعادل باید کمتر از ۲۳۰۰ میلی گرم سدیم در روز باشد.

دوچرخه سواری در مسافت زیاد

هنگامی که دوچرخه سواری می کنید قلب و ریه شما تقویت می شود. این در حالی ست که دوچرخه سواری موجب افزایش تراکم استخوان می شود.

اجتناب از نور خورشید

بدن شما برای تامین ویتامین دی به نور خورشید نیاز دارد. ۱۰ تا ۱۵ دقیقه سه روز در هفته کافیست. زیرا در معرض نور خورشید ماندن به صورت طولانی مدت موجب افزایش ریسک ابتلا به سرطان پوست می شود.

با اضافه کردن غلات ، آبمیوه ها و شیر، بادام، سویا، برنج و لبنیات کم چرب به رژیم غذایی خود می توانید ویتامین دی مورد نیاز خود را تامین کنید.

مصرف بیش از حد نوشابه و کافئین

مصرف بیش از حد نوشابه و قهوه می تواند موجب کمبود کلسیم در بدنتان شود.

مصرف دخانیات

هنگامی که شما به طور منظم در معرض دود سیگار قرار می گیرید، بدن شما نمیتواند به راحتی بافت استخوانی سالم ایجاد کند. مصرف دخانیات موجب می شود که استخوان ها با کمترین فشاری دچار شکستگی شوند.

مترجم: محمدپورشفیعی

 —————————————————————————————————————————————

توت فرنگی قاتل سرطان

توت فرنگی سرشار از

 فیبر

 ویتامین سی

 فولات

 پتاسیم

 آنتی اکسیدان‌ها

 املاح کلسیم

 آهن

 فسفر است . این مواد مغذی، از خطر ابتلا به انواع سرطان می کاهند.

 مصرف  توت فرنگی برای جلوگیری از حملات قلبی بسیار موثر است.

 در چین، ۳۶ فرد که در خطر ابتلا به سرطان مری بودند ۶ ماه توت فرنگی مصرف کردند و محققان دریافتند که مصرف توت فرنگی از ایجاد تومور و رشد آن در مری جلوگیری کرده است.

محققان اروپایی و آمریکای لاتین ثابت کرده اند که عصاره توت فرنگی می تواند از گسترش سلول های سرطان پستان رشد یافته در آزمایشگاه جلوگیری کند، حتی زمانی که سلول های سرطانی به موش های ماده نیز ازتزریق شد موثر بود.

داده های جمع آوری شده نشان داد که مکمل رژیم غذایی با عصاره توت فرنگی از گسترش سلول های سرطانی به بافت سالم مجاور جلوگیری کرده است.

مترجم: محمدپورشفیعی

 —————————————————————————————————————————————

آیا سرطان سر و گردن را می شناسید؟

سرطان سر و گردن واژه ای است که برای توصیف تعدادی از تومورهای بدخیم که در داخل و یا اطراف گلو، حنجره، بینی، سینوس ها و دهان وجود دارد به کار می رود.

 مصرف دخانیات و الکل موجب به وجود آمدن ۷۵% از سرطان سر و گردن می شود.

 عوامل دیگر عبارتند از:

قرار گرفتن در معرض نورخورشید به مدت طولانی

ویروس پاپیلومای انسانی (اچ پی وی)

جنسيت:  مردان ۲ تا ۳ برابر بیشتر از زنان  به این سرطان مبتلا می شوند.

سن: افراد بالای ۴۰ سال بیشتر در معرض خطر هستند.

رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان

مواد شیمایی محیطی یا شغلی: استنشاق آزبست، گرد و غبار چوب، گازهای رنگی

استفاده از ماری جوانا

تغذیه نامناسب : کمبود ویتامین آ و ب.

سیستم ایمنی ضعیف بدن

  

 

افراد مبتلا به سرطان سر و گردن اغلب علائم و نشانه های زیر را دارند.

 

گاهی اوقات افراد مبتلا به سرطان سر و گردن هیچ کدام از این تغییرات را ندارند.  

شایع ترین نشانه این سرطان ورم یا دردی است که بهبود نمی یابد 

زخم قرمز یا سفید در دهان 

توده و یا برآمدگی در ناحیه سر و گردن با درد یا بدون درد 

گلو درد مداوم 

بوی بد دهان  

خشونت یا تغییر صدا 

انسداد بینی یا گرفتگی مداوم بینی 

خونریزی شدید بینی  

دوبینی 

درد و یا مشکل جویدن، بلعیدن یا جابجایی فک و زبان 

درد فک 

خون در بزاق یا خلط، که مخاطی است که از دهان تنفسی به دهان منتقل می شود 

سست شدن دندان ها 

کاهش وزن نامعلوم

خستگی

درد گوش یا عفونت

 

مترجم: محمدپورشفیعی

 —————————————————————————————————————————————

رابطه تغذیه و سرطان در زنان ایرانی

مطالعه ای در مورد عادات غذایی و سرطان سینه در ۵۳ زن ایرانی مبتلا به بیماری تایید شده بافت شناسی و ۴۰ زن دیگر در گروه کنترل شده همسان انجام شد. برای ارزیابی الگوی مصرف غذاهای انتخابی، از پرسشنامه عادات غذایی استفاده شد.

شاخص های سن، وزن، شاخص حجم بدن، دور کمر، وضعیت تحصیلی، شیردهی، وضعیت تاهل، یائسگی، تاریخ استروژن درمانی و سابقه خانوادگی بیماری پستان یا سرطان در بین شرکت کنندگان مورد بررسی قرار گرفتند.

در این مطالعه به رابطه ی بین مصرف گوشت با چربی زیاد، شیر، ماست، پنیر و همچنین استفاده از روغن های سرخ کردنی برای سرخ کردن غذا، استفاده از روغن زیتون / روغن مایع برای پخت و پز، حذف چربی از گوشت و مرغ، حذف پوست مرغ و استفاده نکردن از سس مایونز به عنوان سس سالاد و خطر ابتلا به سرطان سینه توجه ویژه ای شد. علاوه بر این مصرف سالاد، سبزیجات و مصرف میوه و غذا خوردن در خارج از خانه نیز مورد بررسی قرار گرفته است.

نتایج:
نتایج نشان داد که بین سطح تحصیلات پایین تر و سطح بالای شاخص حجم بدن و دور کمر در بیماران مبتلا به سرطان پستان ارتباط وجود دارد. خطر ابتلا به سرطان سینه در زنانی که دارای اضافه وزن هستند بسیار بیشتر از آن هایی ست که وزن متعادل دارند.

مصرف بالای چربیهای لبنی از قبیل شیر و پنیر به عنوان عامل مهمی برای افزایش خطر ابتلا به سرطان پستان است. استفاده از روغن زیتون مایع برای پخت و پز و اجتناب از سس مایونز به عنوان سس سالاد به کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه کمک می کند. تحقیقات نشان داد که افراد مبتلا به سرطان میزان کمتری از سبزیجات و میوه نسبت به گروه کنترل شده مصرف کرده اند.

عادات غذایی ممکن است از عوامل خطر ابتلا به سرطان پستان در زنان ایرانی باشد. داشتن تغذیه سالم می تواند روشی مناسب برای پیشگیری از سرطان پستان باشد.

مترجم: محمدپورشفیعی

 

 —————————————————————————————————————————————

آنتی اکسیدان چیست؟

آنتی اکسیدان ها مواد شیمیایی هستند که علیه فرآیندی به نام اکسیداسیون در سلول های شما مبارزه می کنند. منبع اصلی آنتی اکسیدان ها سبزیجات و میوه ها هستند، اما در بدن شما نیز مقداری آنتی اکسیدان ساخته می شود.  ویتامین ای، ویتامین سی، بتاکاروتن، سلنیوم منگنز و همچنین موتد مغذی گیاهی شیمیایی مانند فلاونوئیدها، فنل ها، پلی فنل ها و فیتواستروژن ها نیز حاوی آنتی اکسیدان ها هستند.

آنتی اکسیدان ها را می توان در سبزیجات برگ سبز تیره، میوه های زرد، نارنجی و قرمز رنگ یافت.

وظیفه آنتی اکسیدان ها چیست؟

آنتی اکسیدان ها با رادیکال های آزاد مبارزه می کنند که می توانند در سرطان و بیماری های قلبی نقش داشته باشند. بدن شما  رادیکال های آزاد  مانند نور خورشید و سموم مانند دود، آلودگی و الکل را به عنوان مواد غذایی پردازش می کند. آنتی اکسیدان ها رادیکال های آزاد را قبل از تشکیل شدن از بین می برند و متوقف می کنند تا بی ضرر باشند.

مترجم: محمدپورشفیعی

 —————————————————————————————————————————————

بروز و مرگ و میر سرطان پستان

 سرطان پستان یکی از شایعترین سرطان ها و علت اصلی مرگ و میر ناشی از سرطان در میان زنان است. در یک مطالعه بیشترین میزان ابتلا در آمریکای شمالی با ۱۲۳٫۶ مورد در هر ۱۰۰۰۰۰ نفر و در اروپای غربی با  ۸۴٫۶ مورد در هر ۱۰۰۰۰۰، نفر بود. نرخ متوسط ​​در کشورهای آمریکای جنوبی و مدیترانه با  ۴۶ مورد در هر ۱۰۰۰۰۰ نفر، و کمترین میزان بروز در جنوب شرقی با ۲۵٫۵ مورد در هر ۱۰۰۰۰۰ نفر و آسیای مرکزی جنوبی با ۲۱٫۸ مورد در هر ۱۰۰۰۰۰ نفر بود.

این میزان سرطان در کشورهای توسعه یافته بیشتر از کشورهای در حال توسعه است زیرا عوامل خطر سرطان در کشورهای پیشرفته مانند بارداری اول در سن بالا ، شغل هایی که نیاز به تحرک ندارند، مصرف کالری بالا و استفاده از درمان جایگزینی هورمونی بیشتر است .

در کشورهای کم درآمد  و در زنان با سطح تحصیلات یا درآمد کم، میزان بقا و طول عمر پایین تر است. روند جهانی این سرطان به ویژه در کشورهایی با درآمد پایین و در کشور ایران در حال افزایش است.

 در ایران، سرطان پستان در بین سرطان های بدخیم  در زنان در رتبه اول قرار دارد که در میان انواع سرطان میزان ابتلا به سرطان پستان ۴/۲۴ درصد می باشد که پنجمین علت مرگ و میر ناشی از سرطان هاست. ۲۳٫۱ مورد در هر ۱۰۰۰۰۰ نفر مشاهده شده است.

طبق آمار جدید در ایران، سالانه ۶۱۶۰ مورد سرطان پستان بدخیم در کشور تشخیص داده شده و موجب مرگ  ۱۰۶۳ نفر است. ایران به عنوان کشور در حال توسعه با افزایش سرطان پستان مواجه است. بر اساس یک مطالعه در ایران، مصرف قرص ضد بارداری ، نابرابری درآمد و اشتغال و سابقه خانوادگی سرطان پستان می تواند موجب افزایش خطر ابتلا به سرطان پستان شود.

علاوه بر این، در ایران، برنامه تشخیص زودهنگام ملی و کنترل سرطان پستان وجود ندارد، این در حالی است که تشخیص زودرس این سرطان عامل مهم درمان آن است.

 علاوه بر این، آگاهی زنان از علائم هشدار دهنده و غربالگری بسیار کم است . میزان شیوع سرطان پستان در مناطق مختلف ایران با توجه به شیوه زندگی، ترکیب سنی جمعیت و رفتار افراد متفاوت است.

در اولین گزارش مربوط به میزان بروز و توزیع سن مربوط به سرطان پستان در ایران، بر اساس داده های جمعیتی پنج استان (مازندران، گیلان، گلستان، کرمان و اردبیل) ۱۷٫۱ محاسبه شد.

بر اساس گزارش سال ۲۰۰۵، پایین ترین و بالاترین میزان در استان چهارمحال و بختیاری و تهران گزارش شده است.

شیوع سرطان پستان بدخیم در زنان تهرانی بیشتر است  و میزان مرگ و میر آن ها نیز افزایش یافته است. طبق گزارش سال ۲۰۰۳ مربوط به میزان بروز سالانه سرطان پستان، استان های یزد، خراسان، فارس، قم و خوزستان به ترتیب بعد از استان تهران قرار دارند.

تشخیص زودهنگام سرطان پستان نقش مهمی در بهبود پیش آگاهی بیماران و کاهش مرگ و میر در میان زنان را دارد. روند مرگ و میر در سال ۲۰۰۹ در ایران افزایش یافت. بنابراین، برنامه های آموزش بهداشتی برای دادن آگاهی به زنان در مورد عوامل خطر، علائم و غربالگری ملی برای کمک به تشخیص زود هنگام برای جامعه زنان در ایران مورد نیاز است

مترجم: محمدپورشفیعی

 —————————————————————————————————————————————

فواید خوردن تخم مرغ

✅ سرشار از پروتئین، ویتامین ب ۱۲، آنتی اکسیدان ها، سلنیوم و فسفر است

✅ یک تخم مرغ دارای ۶ گرم مواد معدنی و ۹ آمینو اسید ضروری است

✅  تری گلیسیرید را کاهش می دهد.

✅  احتمال سکته را کم می کند.

 مطالعه اخیر در چین نشان داد ، افرادی که یک تخم مرغ در روز می خورند تقریبا ۳۰٪ کمتر از سایرین دچار سکته قلبی می شوند.

✅ برای بینایی مفید است.

✅ به هوشیاری مغز کمک می کند.

تخم مرغ دارای ویتامین دی است، که برای ماده خاکستری مغز شما مناسب است

مترجم: محمدپورشفیعی

 

 —————————————————————————————————————————————

علائمی که نشان می دهند شما دچار  کمبود ویتامین سی هستید

  1. زخمی که به آهستگی بهبود میابد
  1. خونریزی لثه ها، بینی
  1. کبودی
  1. چاقی
  1. خشکی پوست
  1. احساس خستگی و بی حوصلگی
  1. تاری دید

مترجم: محمدپورشفیعی

 —————————————————————————————————————————————

افراد بالای ۴۰ سال ، این مواد غذایی را بخورند

با افزایش سن، دیگر بدن شما توانایی قبل را ندارد. زمانی که شما ۴۰ سالگی را رد می کنید، سیستم گوارش شما کندتر از قبل عمل می کند و حتی ممکن است دچار بیماری هایی چون قلبی یا پوکی استخوان… شوید اما راههایی وجود دارند که می توانید به کمک آنها روند پیری را به تعویق بیاندازید. یکی از این راهها خوردن مواد غذایی سالم است.

دارچین

تحقیقات نشان داده که دارچین قند خون را کاهش می دهد. از آنجا که با افزایش سن، خطر ابتلا به دیابت نیز افزایش می یابد، مصرف دارچین می تواند موثر باشد.

بادام

اگر مصرف گوشت شما به اندازه نیست، بادام را جایگزین آن کنید. طبق تحقیقات انجام شده، بادام سطح کلسترول را پایین می آورد .

سیر

سیر سرشار از مواد مغذی ست، علاوه بر فواید بسیار زیادی برای قلب دارد که دلیل خوبی ست تا آن را به رژیم غذایی تان اضافه کنید،. سیر فشار خون را کاهش می دهد، سطح کلسترول خون را بهبود می بخشد که خود در سلامت قلب نیز موثر است.

تخم مرغ

تخم مرغ سرشار از پروتئین است، بدین معنی که تمام ۹ آمینو اسید ضروری که بدن بدان نیاز دارد را شامل می شود.

آواکادو

آواکادو منبع خوبی از پروتئین و چربی های خوب می باشد که به بالا بردن عملکرد بدن تان کمک می کند. این ماده قلب شما را سالم نگه می دارد، دید شما را بهبود می بخشد، علاوه بر آن، حاوی ویتامین کا می باشد که برای سلامت استخوان ها مناسب است و به تبع از پوکی استخوان جلوگیری می کند. برخی از تحقیقات نشان داده که مانع از برخی سرطان ها نیز می شود.

هندوانه

هندوانه سرشار از ویتامین آ، ب ۶، سی و به همان نسبت آنتی اکسیدان ها و لیکوپن ا ست که برای جلوگیری از سرطان ها مفید می باشد.

چغندر

چغندر به دلیل چربی کم و فیبر بالایی که دارد، عملکرد سیستم گوارش را بهبود می بخشد. این ماده همچنین به دلیل دارا بودن نیترات، فشار خون را پایین می آورد. تحقیقی نشان داده که تاثیر این ماده بر کاهش فشار خون روی آقایان بیشتر از خانم ها است.

اسفناج

اسفناج  سرشار از فیبر است که سیستم گوارش و هضم غذا را بهبود می بخشد. علاوه بر آن، کلسیم موجود در آن به سلامت استخوان ها کمک می کند. ویتامین سی، کا و آهن نیز از دیگر مواد موجود در این سبزی هستند که برای حفظ سلامت بدن ضروری می باشند.

 

 —————————————————————————————————————————————

چرا نباید اسفناج را بپزیم؟

 

درست کردن اسموتی با اسفناج خام، بهترین راه برای گنجاندن اسفناج در رژیم غذایی است. دانشمندان می‌گویند که حرارت باعث از بین رفتن آنتی اکسیدان‌های سبزیجات می‌شود.

تحقیقات جدید نشان می‌دهد بهتر است اسفناج را خرد کنید و با آن اسموتی درست کنید. این کار بهترین روش برای استفاده از فواید اسفناج در یک رژیم غذایی سالم است.

تعدادی از محققان سوئدی روش‌های مختلف پختن اسفناج را امتحان کردند تا ببینند نحوه پخت چه تاثیری روی مواد مغذی آن می‌گذارد.

این محققان مقدار لوتئین(نوعی آنتی اکسیدان قوی) را هر بار اندازه گیری کردند. آن‌ها به این نتیجه رسیدند بهترین روش برای دریافت مواد مغذی در اسفناج این است به صورت خام مصرف شود. آن‌ها می‌گویند به هیچ وجه نباید اسفناج را در معرض حرارت قرار داد.

پختن سبزیجات برگ دار، آنتی اکسیدان‌های آن را از بین می‌برد. اما برعکس مخلوط کردن اسفناج خام با ماست یا شیر کمک می‌کند که لوتئین‌های آن در بدن به راحتی جذب شود.

آبپز یا سرخ کردن اسفناج قطعا بیشتر لوتئین آن را از بین می‌برد. در صورتی که لوتئین فواید زیادی برای بدن دارد. این ماده احتمال حمله قلبی را کاهش می‌دهد و از بیماری‌های چشمی پیشگیری می‌کند. حتی به لوتئین لقب ویتامین چشم داده شده، چون از چشم در برابر صدمه‌های نور آفتاب جلوگیری می‌کند.

همچنین لوتئین موجود در اسفناج از سرطان پستان، دیابت نوع ۲ و گرفتگی رگ‌های قلبی جلوگیری می‌کند. پس حتما یادتان باشد اسفناج بخورید. آن هم خام با سالاد یا لبنیات.

در صورتی که برخی افراد بخواهند حتما اسفناج را به صورت پخته مصرف کنند، بهتر است حداقل آن را در غذایی مانند سوپ و با حرارت ملایم بپزند.

 

 —————————————————————————————————————————————

اضافه وزن، احتمال انواع سرطان به ویژه سرطان سینه، پروستات و روده بزرگ را افزایش می‌دهد.

 

افراد باید توجه داشته باشند که اضافه وزن به هنگام تولد، رابطه اندکی با خطر سرطان دارد، اما افزایش وزن در دوران بزرگسالی در تمام موارد با افزایش خطر سرطان مرتبط است.

 

 لازم است از کاهش و افزایش وزن مکرر بپرهیزیم، چون تا حدودی بر خطر سرطان تأثیر دارد،

مصرف مواد غذایی نشاسته‌ای را کم کنیم و از رژیم‌های غذایی که از نظر میوه و سبزی‌های تازه غنی هستند، استفاده کنیم،

از نوشیدنی‌های شکردار پرهیزیم و این نوشیدنی‌ها را با آب جایگزین کنیم،

به اندازه مناسب غذا بخوریم و سعی کنیم وعده‌های اصلی غذا حذف نشود، زیرا در این صورت ناچار به ریزه خواری می‌شویم،

غذا را در کمال آرامش و دور از استرس و اضطراب غذا میل کنیم.

 

افراد باید در طول روز مقادیر فراوانی آب یا دیگر نوشیدنی‌های فاقد کالری بنوشند و مصرف نوشیدنی‌های حاوی قند باید محدود شود،

همچنین آهسته وزن کم کنیم و به اندازه بخوابیم، زیرا کمبود خواب سبب تولید بیشتر هورمون محرک اشتها و در عین حال تولید کمتر هورمون لپتین (هورمون سیری) می‌شود، داشتن خواب کافی به افراد احساس راحتی و سیری می‌دهد و فرد را از خوردن تنقلات غیر ضروری باز می‌دارد که در نهایت تمام این موارد منجر می‌شود که فرد وزن خود را در حد ایده ال نگه دارد.

 —————————————————————————————————————————————

 آمار و روند بروز سرطان های رایج در ایران

سرطان یک مشکل عمده سلامت در ایران است. هدف از این مطالعه ارزیابی روند بروز ده سرطان رایج در ایران براساس گزارش های ثبت ملی سرطان در سال های ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۹ بوده است. در طول این سال، مجموع ۴۱،۱۶۹ و ۳۲،۸۹۸ مورد سرطان در مردان و زنان ثبت شده است. به طور کلی، میزان بروز سنی استاندارد (ASR) در هر ۱۰۰،۰۰۰ جمعیت به ترتیب ۱۲۵٫۶ و ۱۱۳٫۴ در مردان و زنان است.

بین سال های ۲۰۰۴ و ۲۰۰۹، ده موارد شایع ترین سرطان (به جز سرطان پوست) عبارتند از:

در مردان

معده (۱۶٫۲)،

مثانه (۱۲٫۶)،

پروستات (۱۱)،

روده بزرگ (۱۰٫۱۴)،

سیستم تشکیل خون و خون سازی (۷٫۱)،

ریه (۶٫۱)، مری (۶٫۴)،

مغز (۳٫۲)،

گره لنفاوی (۳٫۸)

حنجره (۳٫۴) ؛

 در زنان

پستان (۲۷٫۴)

روده بزرگ (۹٫۳)

معده (۷٫۶)

مری (۶٫۴)،

سيستم خون سازی (۴٫۹)

تیروئید (۳٫۹)

تخمدان (۳٫۶)

مثانه (۳٫۲) .

ریه (۲٫۶).

علاوه بر این، نتایج نشان داد که سرطان پوست به عنوان شایع ترین سرطان در هر دو جنسیت برآورد شده است. کمترین و بالاترین میزان ابتلای زنان و مردان به ترتیب در سال های ۲۰۰۴ و ۲۰۰۹ گزارش شده است. در طی این دوره، میزان ابتلا به سرطان در هر دو جنسیت به طور قابل توجهی افزایش یافته است .
همچون سایر کشورهای کمتر توسعه یافته و اپیدمیولوژیک، روند انحراف استاندارد سنی میزان ابتلا به سرطان در ایران افزایش یافته است. با توجه به روند رو به رشد، ابتلا به سرطان در ایران با افزایش سن بیشتر خواهد شد. امید است که تعیین و کنترل عوامل خطر بالقوه سرطان موجب کاهش ابتلا به آن شود.

مترجم: محمدپورشفیعی

 —————————————————————————————————————————————

پنج شربت ضد سرفه طبیعی

سرفه بدون شک یکی از شایع ترین مشکلات سلامتی است که اغلب در کودکان و بزرگسالان تاثیر می گذارد.

⚠️سرفه می تواند به دلایل مختلف ایجاد شود.
عفونت ویروسی
سرماخوردگی
آلرژی
سیگار کشیدن
مسائلی مانند سل، آسم و حتی سرطان ریه.
علل محیطی

۵ شربت ضد سرفه طبیعی برای درمان سرفه عبارتند از:

✅آب نمک
آب نمک باعث کاهش سوزش در گلو می شود و کمک می کند تا خلط ها زودتراز بین بروند.

✅عسل
عسل دارای خواص ضد باکتری، آنتی اکسیدان و ایمنی بسیار موثر است که به کاهش سرفه و علائم مربوط به آن کمک می کند.
مطالعه ۲۰۰۷ که در پزشکی  اطفال منتشر شده است گزارش می دهد که عسل برای مشکلات سرفه و خواب مرتبط با عفونت های دستگاه تنفسی مؤثرتر از برخی از داروهاست.

✅زنجبیل
زنجبیل دارای خواص ضد التهابی، ضد باکتری، ضد ویروسی و ضد سرفه است که می تواند به شما در از بین بردن سرفه کمک کند. علاوه بر این، سیستم ایمنی بدن را افزایش می دهد تا سریع تر بهبود یابد.
تحقیقات سال ۲۰۱۳ در مجله علم زندگی نشان می دهد زنجبیل دارای خواص ضد سرفه است و از سکته مغزی، درد معده جلوگیری می کند. هم چنین ضدعفونی کننده، ضد قارچ و ضد التهاب است.

✅شیرین بیان
ریشه شیرین بیان دارای خواص ضد سرفه شگفت انگیزی است. همچنین می تواند از تحریک گلو جلوگیری کند و سرفه را تسکین دهد.
مطالعه منتشر شده در  مجله زیست شناسی و شیمی دارویی در سال ۲۰۱۸ فعالیت های ضد سرطان و دفع آفات شیرین بیان و ترکیبات اصلی آن را نشان می دهد.

✅سیر
سیر ضد سرفه است زیرا مانند یک دفع کننده طبیعی کار می کند و می تواند در پاک کردن مجاری تنفسی و بهبودی سرفه های خفیف مفید باشد. سیر همچنین دارای مزایای آنتی باکترالو و ضد ویروسی است که برای پاک کردن عفونت موثر است .
یک مطالعه در سال ۲۰۱۰ که در مجله  منتشر شده است، نشان داد که سیر در رفع سرفه موثر است و خواص دارویی دارد.

مترجم: محمدپور شفیعی

 —————————————————————————————————————————————

 چه كنيم تا سرطان معده نگيريم؟

سرطان معده از طرق مختلف گسترش مي‌يابد. مي‌تواند از طريق ديواره خود معده به بافت‌ها و اعضاي مجاور راه يابد. همچنين مي‌تواند از طريق غدد عروق لنفاوي گسترش يابد. در مراحل پيشرفته نيز مي‌تواند از طريق خون، ساير اندام و اعضا را درگير كند.

پيشگيري

☑️- از كشيدن سيگار خودداري كنيد.

☑️- رژيم‌هاي غذايي شامل غذاهاي دودي، گوشتي و نمك اندود را كمتر مصرف كنيد.

☑️- به‌ علائم‌ سوءهاضمه‌ كه‌ بيش‌ از چند روز طول‌ بكشند، ‌توجه‌ كنيد.

☑️- رژيم‌ غذايي‌ مغذي‌ و متعادل‌ را استفاده‌ كنيد.

☑️- در صورت لزوم آزمايش‌هاي‌ سالانه‌ غربالگري‌ را كه‌ توسط‌ پزشك‌ توصيه‌ شده‌ انجام‌ دهيد.

☑️- استفاده از ماهي و سبزيجات تازه محتوي ويتامينA و C را كه احتمال ابتلا به سرطان معده را كاهش مي‌دهند فراموش نكنيد.

☑️-گوشت قرمز را به اندازه مصرف كنيد. استفاده از گوشت قرمز بيش از ۱۳ بار در هفته احتمال سرطان معده را ۲ برابر مي‌كند بخصوص اگر گوشت به صورت كبابي، پخته شود.

☑️-مصرف نمك وغذاهاي سرخ كرده را بسيار محدود كنيد و براي پخت غذا از روش‌هايي نظير بخارپز كردن و پخت در ماكروويو استفاده كنيد.

☑️- از مواد غذايي حاوي آنتي‌اكسيدان نظير كلم بروكلي، هويج و گوجه فرنگي استفاده كنيد.

☑️- مصرف پياز و سير، خطر سرطان معده را كاهش مي‌دهد.

 —————————————————————————————————————————————

سلامت رحم خود را با این خوراکی ها تضمین کنید

 

خانم ها برای حفظ سلامت رحم مواد مغذی و ویتامین ها را فراموش نکنید و یک برنامه غذایی مفید می تواند رحم و تخمدان ها را سالم نگه دارد. اختلال در سیستم بدن زنان می تواند خطرات جدی برای سلامت به همراه داشته باشد انواع آجیل و دانه ها و انواع سبزیجات و میوه و غیره می تواند در سلامت رحم نقش به سزایی دارد

برخی از مواد غذایی و خوراکی‌ هایی که باید به منظور داشتن رحم سالم، آنها را در برنامه غذایی خود بگنجانید، عبارتند از:

✅آجیل و دانه‌ ها
آجیل و بخصوص بادام و بادام زمینی یکی از مواد غذایی سرشار از اسید های چرب امگا-۳ و غنی از کلسترول خوب محسوب می‌ شوند که در از بین بردن فیبروم، اثر شایان توجهی دارند و همچنین از ابتلا به سرطان رحم جلوگیری می‌ کنند. مصرف این دسته از مواد غذایی به دختران و زنان توصیه می‌ شود.

✅سبزیجات
مصرف مقادیر زیادی سبزیجات را در رژیم غذایی روزانه خود قرار دهید، زیرا سبزیجات از جمله منابع بزرگ تامین کلسیم، پتاسیم، منیزیم و انواع ویتامین‌ ها هستند. از مصرف سبزیجاتی چون کلم، اسفناج و گزنه هم غافل نشوید، چون به حفظ تعادل قلیایی رحم کمک می‌ کنند.

✅میوه
میوه‌ها منبعی غنی از ویتامین C و بیوفلاونوئیدها به شمار می‌روند و مصرف روزانه آنها می‌تواند مانع از رشد فیبروم در رحم شود. میوه‌ ها همچنین می‌ توانند سطح استروژن را در حالت عادی و طبیعی نگه دارند. بیوفلاونوئید های موجود در میوه‌ ها هم قابلیت پیشگیری از سرطان تخمدان و کمک به حفظ سلامت دستگاه تناسلی زنانه را دارند.

✅لبنیات
فراورده‌ های لبنی همچون ماست، شیر و کره غنی از کلسیم و ویتامین D هستند که برای حفظ سلامت رحم ضروری‌ اند. کلسیم به حفظ سلامت استخوان‌ها کمک می‌کند و ویتامین D نیز نقشی حیاتی در حفظ رحم از فیبروئید های رحمی به عهده دارد.

 

 —————————————————————————————————————————————

 ویروسی که موجب سرطان دهانه رحم می شود

دکترقائم مقامی جراح سرطان‌های زنان در مورد این‌که چه سرطانی در دستگاه تناسلی زنان از همه شایع‌تر است گفت: در کشورهای مختلف آمارهای متفاوتی را ارائه می‌دهند، اما به طور کلی دردنیا سرطان دهانهٔ رحم پس از سرطان پستان شایع‌ترین سرطان در زنان محسوب می‌شود و این بیماری در کشورهای درحال توسعه که غربالگری سرطان دهانهٔ رحم به خوبی انجام نمی‌شود بیشتر است.

علل ایجاد کنندهٔ سرطان دهانهٔ رحم
دکتر قائم مقامی پیرامون علل ایجادکنندهٔ سرطان دهانهٔ رحم با تاکید بر این نکته که این بیماری در حقیقت یک بیماری مقاربتی است که در اثر انتقال ویروسی به نام پاپیلومای انسانی یا HPV ایجاد می‌شود اظهار داشت: این ویروس وارد بدن بیش از پنجاه درصد خانم‌هایی می‌شود که روابط جنسی دارند و در اکثر مواقع این ویروس نظیر بیماری‌های ویروسی سرخک یا سرخجه از بدن پاک می‌شود.

در تعداد محدودی ممکن است این ویروس جای پای خود را باقی بگذارد به گونه‌ای که باعث تغییرات سلولی در مخاط دهانهٔ رحم و در برخی مواقع در واژن یا مقعد شده و ضایعات پیش‌سرطانی ایجاد کند و چنان‌چه این ضایعات پیش‌سرطانی در مرحلهٔ مناسب با تست غربالگری (پاپ اسمیر) شناخته نشود ممکن است به سرطان گردن رحم، واژن یا مقعد منجر شود. وی تصریح کرد؛ پیشرفت ضایعات این بیماری ممکن است چیزی حدود ده سال به طول بیانجامد به گونه‌ای که تغییرات سلولی مرحلهٔ اول پس از گذشت چهار یا پنج ماه از ورود ویروس به بدن ایجاد شود، پس از حدود شش سال به درجهٔ دوم و تا حدود ده سال به سرطان واقعی برسد.

به اعتقاد دکتر قائم مقامی، سرطان گردن رحم مانند سرطان تخمدان، پستان، جسم رحم یا روده، جنبهٔ ارثی ندارداما به هر حال، زمینهٔ سرطان ممکن است در برخی خانواده‌ها وجود داشته باشد

وی ضمن تاکید بر این نکته که عامل اصلی این بیماری ویروس پاپیلومای انسانی است، فاکتورهای دیگری را هم برای ابتلا به این بیماری مهم دانست؛ موارد مهمی نظیر تعدد ازدواج در زن یا در همسر او؛ سن کم ازدواج، سن کم شروع فعالیت جنسی، سن پایین حاملگی، تعدد زایمان، اعتیاد زن یا همسر او به سیگار، حتی در معرض دود سیگار بودنهم درصد ابتلا به سرطان رحم را افزایش می‌دهد.

 —————————————————————————————————————————————

راه‌های پیشگیری از سرطان رحم

 

دکتر قائم مقامی توصیه کرد برای پیشگیری از این سرطان، خانم‌ها تست غربالگری پاپ اسمیر را از سن ۲۱ سال به بالا انجام دهند که در حال حاضر و در دستورالعمل جدید، فواصل انجام این تست از سالی یک بار به سه سال یک بار تغییر پیدا کرده است چراکه انجام این آزمایش به صورت هر سه سال یک بار‌‌ همان ارزش آزمایش سالانه را دارد از سوی دیگر در هزینه‌ها هم صرفه‌جویی می‌شود.

این جراح زنان و زایمان گفت؛ از سن سی سال به بالا اگر همراه تست پاپ‌اسمیر تست ویروس اچ پی وی هم انجام شود به این دلیل که این تست از دقت بیشتری برخوردار است، می‌توان فاصلهٔ انجام تست پاپ‌اسمیر را به پنج سال یک بار تغییر داد. اما برای افراد زیر ۲۰ سال این تست ویروس‌شناسی توصیه نمی‌شود به این دلیل که ممکن است این ویروس در بدن خیلی از خانم‌های جوان باشد که باعث نگرانی آن‌ها شود؛ این ویروس عفونت گذرایی ایجاد می‌کند که ما انتظار داریم در زیر ۳۰ سال خود به خود پاک شود.

وی افزود؛ در افراد بالای۳۰ سال اگر تست اچ پی وی مثبت باشد باید بررسی‌های دقیق‌تری انجام شود که مشخص شود آیا ویروسی که وارد بدن شده مشکلی ایجاد کرده یا خیر و اگر تغییرات سلولی و بافتی ایجاد شده باشد نمونه‌گیری انجام می‌شود و بر اساس نتایج نمونه‌گیری، بیمار تحت درمان لایه‌برداری دهانهٔ رحم قرار می‌گیرد تا از وقوع سرطان گردنهٔ رحم جلوگیری شود. وی با اشاره به این نکته که پیشگیری با روش پاپ‌اسمیر پیشگیری ثانویه است اظهار داشت؛ پیشگیری ثانویه تشخیص بیماری در مراحل زودرس است. خوشبختانه سرطان گردنهٔ رحم پیشگیری اولیه هم دارد که توسط تزریق واکسن انجام می‌شود.

از زمانی‌که در اواخر سال ۱۹۸۰ تشخیص داده شد که عامل این بیماری نوعی ویروس است، از پوستهٔ این ویروس آنتی‌ژن‌هایی ساختند که به عنوان واکسن مورد استفاده قرار گرفت و امروزه واکسن پیشگیری از سرطان دهانهٔ رحم در دنیا وجود دارد. این واکسن به دو صورت چهارگانه و دو گانه است. واکسن چهارگانه برای پیشگیری از ویروس‌های عامل و ایجادکنندهٔ سرطان دهانهٔ رحم و زگیل تناسلی و ویروس‌های چهارگانه است که در ۳ دوز تزریق می‌شود؛ واکسن اول درمرحله‌ای که واکسن در اختیار بیمار قرار می‌گیرد، واکسن دوم، دو ماه بعد و واکسن سوم، چهار ماه پس از واکسن دوم و به این طریق، جدول واکسن در حدود شش ماه تمام می‌شود.

دکتر قائم مقامی تاکید کرد که دختر‌ها بین ۹ تا ۲۶ سالگی این واکسن را ترزیق کنند به این دلیل که هرچه سن کمتر باشد اثر ایمنی‌بخشی واکسن بیشتر است. خانم‌هایی هم که در سنین بالاتری هستند و روابط جنسیشان هنوز شروع نشده، می‌توانند این واکسن را تزریق کنند اما درسن بالا‌تر ساختن آنتی‌بادی نسبت به سنین پایین‌تر، کمتر پیش می‌آید.

 —————————————————————————————————————————————

ایران در حال مبارزه با بیماری غیرمسری است.

از دهه هزار و نهصد و شصت، جمعیت شهری جمهوری اسلامی ایران سه برابر شده ، امید به زندگی افزایش یافته است. با این حال،استفاده از دخانیات، داشتن رژیم های ناسالم و عدم فعالیت فیزیکی در بین افراد نیز بیشتر شده است که هر کدام از این موارد از عوامل اصلی خطر برای بیماری های غیر مسری ، به ویژه بیماری های قلبی عروقی و ریه، سرطان و دیابت می باشند.

خوشبختانه، پیشرفت هایی که به رهبری عالی ترین سطوح حکومت و با حمایت سازمان جهانی بهداشت انجام می شود، برای کاهش تاثیرات ویرانگر  (بیماری های غیر مسری) به سرعت در حال پیشرفت است، این جریان با همکاری در همه بخش های جامعه پشتیبانی می شود.

فردی به نام کلثوم از استان کرمان  شهر بابک می گوید: «من اخیرا به عنوان یک دیابتی تشخیص داده شدم. “من از این موضوع ناراحت هستم، اما حداقل الان اگاه هستم، بنابراین می توانم شرایط خود را مدیریت کنم و از عواقب آن جلوگیری نمایم.”

بیماری کلثوم نیز همانند بسیاری از ایرانی ها، پس از اجرای برنامه سال ۲۰۱۶ از ایرا پن  همکاری جمهوری اسلامی ایران با برنامه بسته های ضروری بیماری های غیر مسری برای مراقبت های بهداشتی اولیه تشخیص داده شد.

ایراپن بخشی از برنامه تحول سلامت ملی است که در سال ۲۰۱۴ توسط وزارت بهداشت و آموزش پزشکی راه اندازی شد تا پوشش بهداشت جهانی، از جمله دسترسی به پیشگیری و مراقبت از بیماری های غیر مسری و خدمات بهداشت روان را فراهم کند.

کارکنان حوزه بهداشت و سلامت به ایرانیانی، مانند کلثوم، نشان می دهند که چگونه با شرایط خود روبرو شوند، به داروهای مقرون به صرفه دسترسی داشته باشند و در جهت تمرین عادات سالم مانند ورزش منظم و رژیم غذایی سالم برای کنترل قند خون خود آن ها را راهنمایی می کنند.

مترجم: محمدپورشفیعی

 —————————————————————————————————————————————

با رنگ ها به جنگ سرطان برویم

میوه ها و سبزیجات سرشار از مواد مغذی ضدسرطان هستند.

هر چه رنگدانه ها بیشتر باشد، مواد مغذی و آنتی اکسیدانی آن ها نیز بیشتر است.

هم چنین این مواد مغذی خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهند  و به شما کمک می کنند تا وزن ایده آل داشته باشید.

اضافه وزن خطر ابتلا به سرطان های متعدد، از جمله کولون، مری و سرطان کلیه را افزایش می دهد.

سعی کنید انواع سبزیجات، به ویژه سبزی های سبز تیره ، قرمز و نارنجی را بیشتر مصرف کنید.

مترجم: محمدپورشفیعی

 —————————————————————————————————————————————

 

تن ماهی را با تخم مرغ نخورید.

در طب سنتی توصیه می‌شود برخی گروه‌های مواد غذایی را با یکدیگر مصرف نکنیم

تن ماهی به همراه تخم مرغ به هیچ وجه ترکیب مناسبی نیست! حتی در طب سنتی نیز گفته شده که از مصرف ماهی و تخم مرغ اجتناب کنید.در طب سنتی مصرف لبنیات، تخم مرغ و گوشت با همدیگر به شدت منع شده است و نباید این‌ها را به صورت (دو به دو یا هر سه) را با هم مصرف کرد.

خوردن تخم مرغ و تن ماهی چه ضرری دارد؟

همانطور که در بالا گفته شد، نباید سه دسته غذایی را با هم مصرف کرد، زیرا با هم ناسازگار هستند. بعضی غذا‌ها وقتی با هم ترکیب شوند، خاصیت یکدیگر را خنثی می‌کنند و اگر مصرف این غذا‌ها را ادامه دهیم دچار کمبود املاح و ویتامین‌های لازم می‌شویم. مصرف بعضی از غذا‌ها مثل ماهی و تخم مرغ در معده تولید عفونت و کرم می‌کند و منجر به ابتلا بیماری نقرس، روماتیسم، قولنج، بواسیر، پیوره و دندان درد می‌شود.

بعضی از غذا‌ها نیز وقتی با هم خورده شوند از ترکیب آن‌ها سمی تولید می‌شود که راه را برای میکروب‌ها باز می‌کند. در بعضی موارد مصرف این غذا‌ها جذب بدن نمی‌شود و در خون رسوب می‌کند که در نتیجه منجر به ایجاد انواع سودا‌ها و اگزما‌ها می‌شود.

 

 —————————————————————————————————————————————

 از روی زبانتان بفهمید که چه بیماری دارید

زبان یکی از بخش های بدن است که به کمک آن می توانیم صحبت کنیم علاوه بر این می توان از روی زبان، سلامت سایر قسمت های بدن را تشخیص داد.

زبان صاف و صورتی

زبان زمانی به طور کلی سالم به نظر می رسد که  به رنگ صورتی و عمدتا صاف باشد. برآمدگی های کوچک موسوم به پاپیل که به طور معمول بافت زبان را تشکیل می دهند وظیفه حس کردن طعم و مزه غذاها و موادی  را که می خوریم به عهده دارند.

خطوط سفید بر روی زبان 

“لیکن پلانوس دهانی” یکی از شایع ترین بیماری های دهان است. در اثر این بیماری  اغلب خارش بسیار شدید و افزایش حساسیت به موادغذایی به وجود می آید اما در برخی موارد ممکن است هیچ علامتی نداشته باشد این بیماری درمانی ندارد اما اغلب به خودی خود از بین می رود این بیماران باید از استعمال دخانیات و قلیان خودداری کنند.

شکاف زبان

 زبان چاک چاک در همه سنین ممکن است دیده شود این علامت بیماری نگران کننده ای نیست اما اگر زبان شما همزمان متورم شده باشد. شما باید بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

جوش یا زخم روی زبان

زخم  بر روی زبان اغلب در اثر سوختگی یا گاز گرفتگی زبان به وجود می آید. در اکثر موارد این زخم‌ها پس از مدت کوتاهی بهبود می یابند  اما اگر این زخم ها یا جوش‌ها بیش از دو هفته بر روی زبان باقی بمانند،  فورا باید به پزشک مراجعه کنید زیرا این علایم می تواند نشانه ای از سرطان باشد.

زبان زرد

یک لایه ضخیم زرد رنگ بر روی زبان به وجود می آید که معمولا نشانه ای از عفونت های قارچی بر روی زبان است. این بیماری اغلب میان کودکان و نوجوانان شایع است.  زمانی که این علایم را مشاهده کردید  باید سریعا به دندانپزشک مراجعه کنید تا بدانید به چه علت به این بیماری مبتلا شده اید.

 

زبانه موج دار و دندانه ای 

این شکل زبان اغلب در زبان بچه ها دیده می شود اما در صورتیکه در بزرگسالان این مورد دیده شود می تواند نشانه ای از بیماری کم کاری تیروئید باشد.

قرمز و گوشتی

اگر بخشی از زبان شما قرمز و گوشتی شده است ممکن است به آن دلیل باشد که ویتامین های بدن شما کافی نیست. در مطالعه ای در کلینیک کلیولند اوهایو ایالات متحده نشان داده شده که این شکل زبان می تواند نشانه ای از کمبود ویتامین B۱۲ و اسید فولیک باشد هر دو این داروها در داروخانه در دسترس است.

زبان سیاه

 اغلب افراد با دیدن این شکل زبان وحشت می کنند اما باید بدانید پوشش سیاه  بر روی زبان به این دلیل است که باکتری های خاصی به دلیل عدم رعایت بهداشت بر روی زبان رشد می کنند.  همچنین این علامت می تواند نشانه ای از  بیماری دیابت و یا پس از مصرف آنتی بیوتیک های خاص ظاهر شود.

 

 

 —————————————————————————————————————————————

 

اندام هایی که سرطان پستان به آنها گسترش می یابد

زمانی که سرطان پستان به قسمت های دیگر بدن مانند ریه گسترش پیدا می کند این بدین معنا نیست که شما سرطان ریه دارید. به سرایت سرطان به سایر اندام های بدن متاستاز می گویند.

گره لنفاوی

این قسمت جز اولین قسمت هایی از بدن است که سرطان پستان به آن گسترش پیدا می کند. گره های لنفاوی زیر بازو، درون پستان شما و در نزدیکی قفسه سینه است. اگر شما مبتلا به سرطان پستان شدید، پزشک می بایست گره های لنفاوی اطراف تومور را مورد بررسی قرار دهد تا مطمئن شود که آن ها آسیب ندیده اند. سیستم لنفاوی به تخلیه باکتری ها و سایر مواد مضر از بدن کمک می کند.

استخوان

زمانی که سرطان پستان به استخوان ها گسترش پیدا کند، شما احساس استخوان درد می کنید. این مسئله می تواند بر روی هر استخوانی، از جمله ستون فقرات، بازوها و پاها تاثیر بگذارد.

کبد

هنگامی که سرطان پستان به کبد گسترش پیدا کند، ممکن است در شکم خود احساس درد مداوم، نفخ و سیری کنید، اشتهای خود را از دست دهید و وزن کم کنید.

ریه

سرطان پستان ممکن است به ریه و یا دیواره قفسه سینه گسترش یابد و باعث ایجاد مایع در اطراف ریه می شود. تنگی نفس، سرفه مداوم، احساس درد در قفسه سینه، کاهش وزن و اشتها از علائم گسترش سرطان در ریه است.

مغز

ممکن است سرطان پستان به مغز گسترش یابد، احساس سردردهای شدید، عدم حفظ تعادل، بیخوابی، ضعف، احساس گیجی و تشنج از علائم سرایت است.

درمان

برای درمان ممکن است به جراحی، شیمی درمانی، پرتو درمانی و دارو نیاز داشته باشید. کنترل درد یکی از کلیدی ترین روش های درمان است که به شما بسیار کمک می کند.

 

مترجم: محمدپورشفیعی

 —————————————————————————————————————————————

گیاهی که ۲۰ برابر لیمو ویتامین سی دارد

گیاه نسترن درختچه‌ کوچکی است با ارتفاع حداکثر ۳ متر و برگ‌هایی شامل پنج تا هفت برگچه دندانه‌‌‌دار که به شکل بیضی نوک‌تیز بوده و گل‌ها به رنگ‌های گلی (قرمز کم‌رنگ)، سفید مایل به گلی و یا سفید هستند.
میوه نسترن شامل برخی از آنتی‌اکسیدان‌ها است. بعلاوه، این میوه، بخاطر دارا بودن ویتامین سی در سطح بالا، در تهیه شربت، چای و نوعی مربا استفاده میشود.

مصرف خوراکی میوه این گل، هیچ‌گونه مسمومیتی ایجاد نمی‌کند و ۱۰۰ گرم از آن حاوی بیش از ۱۲۰۰ میلی‌گرم ویتامین سی است؛

مهم‌ترین خواص میوه گل نسترن

ضد درد، ضد اسهال، ضد اکسیدان، ملین، ادرارآور، کاهش‌دهنده قند خون، مسهل، مهارکننده لیپواکسیژناز ، مقوی اعصاب و ضد کرم و طبع آن گرم و خشک است.

سرشار از ویتامین ث است و میوه خشک آن را بیش از یک سال نمی‌توان نگه‌داری کرد.

در دوران نقاهت از دمکرده میوه این گیاه استفاده شود؛ برای جوشانده میوه این گیاه را نباید زیاد جوشاند.

برای ناراحتی‌های لثه و درد دندان از جوشانده این گیاه مزمزه شود؛ برای رفع حالت سستی در بدن از جوشانده میوه این گیاه بنوشند.

برای درمان التهاب کلیه از جوشانده میوه این گیاه استفاده می‌شود و برای درمان یبوست از مربای گل نسترن استفاده شود.

برای درمان ورم مثانه از دمکرده میوه این گیاه استفاده می‌شود؛ میوه این گیاه سرشار از کلسیم است.

.

 —————————————————————————————————————————————

علائم و نشانه‌هاي سرطان معده

☑️ کاهش اشتها

 ☑️ کاهش وزن

 ☑️ کم‌خوني

 ☑️ درد معده

 ☑️ علائم مبهم سوء‌هاضمه مانند آروغ زدن

 ☑️ استفراغ‌ خوني

‌ ‌☑️ احساس پري معده حتي پس از خوردن مقادير اندك غذا

 ☑️ مدفوع‌ سياه

☑️ تهوع و استفراغ

 ☑️ درد بالاي‌ شكم‌

 ☑️ سوزش سردل و علائم شبيه به زخم معده

 —————————————————————————————————————————————

عوامل خطر سرطان ریه

 

?مصرف دخانیات

?قرارگرفتن در معرض رادون

?قرار گرفتن در معرض آزبست

?آلودگی هوا

?آرسنیک موجود در آب آشامیدنی

?سابقه خانوادگی سرطان ریه

?برخی از مکمل های غذایی

?قرار گرفتن در معرض دود سیگار

 

مترجم: محمدپور شفیعی

 —————————————————————————————————————————————

علائم سرطان ریه

✅ سرفه های همراه با خون یا خلط قرمز رنگ

✅ سرفه های مکرر که بدتر می شوند

✅ از دست دادن وزن و اشتها

✅ احساس خستگی یا ضعف

✅ تنگی نفس

✅ احساس درد در قفسه سینه هنگام سرفه یا خنده

 

مترجم: محمدپورشفیعی

 —————————————————————————————————————————————

چاقوی هوشمندی که سرطان تخمدان و بافت سالم را از هم تشخیص میدهد

جراحی بخش عمده ای از درمان سرطان تخمدان است. چالش بزرگ برای جراحان، تشخیص نوع بافتی است که برش می دهند. تشخیص یک توده سرطانی از یک توده خوش خیم در تخمدان بسیار دشوار است.

دیوید فلپس، جراح سرطان تحقیق بریتانیا در کالج امپریال لندن گفت: “در حال حاضر ما زنانی که دارای توده های مشکوک تخمدان یا لگن هستند را جراحی کامل می کنیم، در این جراحی، رحم، تخمدانها و لوله های فالوپ را کاملا تخلیه می کنیم. دو هفته بعد گزارش پاتولوژی را دریافت می کنیم و متوجه می شویم که توده ها در بعضی موارد سرطانی نبودند و ما زیاد در جراحی احتیاط کردیم”

دکتر صدف قائم مقامی، مشاور و متخصص جراحی سرطان زنان در امپریال کالج لندن، درباره محتاط نبودن در جراحی هشدار می دهد که “گاهی اوقات زنان برای جراحی  تخمدان مراجعه می کنند و سپس متوجه می شوند که سرطان دارند. در این مورد، جراحی برای بار دوم نیز نیاز است، “

به لطف یک دستگاه جدید به نام چاقوی جراحی هوشمند آی نایف و تحقیقاتی که اخیرا در مجله بریتانیا منتشر شده است، جراحی می تواند دقیق تر و آسان تر انجام شود.

آی نایف چیست؟

این چاقوی هوشمند ابزار جراحی متفاوت است که طوری برنامه ریزی شده تا هنگام برش نوع بافت را  تشخیص دهد.

این چاقوی جراحی از طیف جرمی استفاده می کند تا بخاری که از بافت بلند می شود را بررسی کند. سپس گزارش می دهد که بافت سرطانی است یا سالم.

تاکاتس می گوید: “با آی نایف ما قادر به تجزیه و تحلیل اجزایی که بافت های مختلف را تشکیل می دهند و به یکدیگر متصل می شوند هستیم.”بنابراین، در جراحی، دقیقا می توان فهمید که چه نوع بافتی را از بین می بریم.”

آزمایشات نشان داد که با استفاده از آی نایف می توان سرطان تخمدان را تشخیص داد و آن را از بافت طبیعی و سالم با دقت صد در صد جداد کرد.

آی نایف همچنین می تواند قسمت های مختلف سیستم تولید مثل، مانند تخمدان ها و لوله های فالوپ، را با دقت نود و سه درصد تا صد در صد شناسایی کند.

تنها سرطان تخمدان نیست که می تواند از تکنولوژی آی نایف بهره مند شود. دانشمندان آزمایش آی نایف را در سرطان سینه در مرکز تحقیق سرطان بریتانیا آزمایش کردند.

 

مترجم: محمدپورشفیعی

 —————————————————————————————————————————————

چرا باید صبحانه بخوریم؟!

سالهاست که متخصصان تغذیه می گویند یک صبحانه سالم شروع کلیدی برای روز است.
جسیکا کرانال، متخصص تغذیه و سخنگوی آکادمی تغذیه و رژیم غذایی است می گوید: ” مردم فکر می کنند که در مورد تغذیه همه چیز را می دانند زیرا غذا می خورند، اما صرف غذا خوردن مهم نیست شما باید بدانید که بدن شما به چه موادی نیاز دارد”.

فرمول اساسی برای صبحانه: ترکیب کربوهیدرات ها با پروتئین ها. کربوهیدرات به بدن شما انرژی می دهد تا فعالیت خود را شروع کند و سوخت مورد نیاز مغز شما را در روز فراهم می کند. پروتئین به شما قدرت می دهد و به شما کمک می کند تا وعده های غذایی بعدی گرسنگی را احساس نکنید. این فرمول می تواند ترکیبی از مواد زیر باشد:

غلات غلات کامل یا نان برای کربوهیدرات
شیر، ماست یا پنیر کم چرب برای پروتئین
میوه تازه یا سبزیجات،برای کربوهیدرات ها
آجیل یا حبوبات برای دریافت پروتئین بیشتر

تحقیق نشان می دهد دلایل مهمی درباره اهمیت خوردن صبحانه وجود دارد.
داشتن وزن متناسب

کنترل قند خون

مفید برای سلامت قلب

کارآمد بودن در محیط کار و مدرسه

مترجم: محمدپورشفیعی

 —————————————————————————————————————————————

خوراکی‌های مفید برای پیشگیری از سرطان پستان

سرطان پستان بیماری پیچیده‌ای است که فاکتورهای متعددی در بروز آن نقش دارند. برخی از این عوامل همچون سن، سابقه خانوادگی و ژنتیک و همچنین جنسیت غیرقابل کنترل هستند.

با این حال عوامل دیگری هستند که افراد می‌توانند آنها را کنترل کنند و این عوامل موثر در بروز این بیماری شامل استعمال سیگار، بی تحرکی و ورزش نکردن، اضافه وزن و رژیم غذایی نامناسب می‌شوند. برخی از محققان معتقدند رژیم غذایی علت ۳۰ تا ۴۰ درصد بروز تمامی سرطان‌هاست.

از جمله خوراکی‌های مفید جهت پیشگیری از ابتلا به سرطان پستان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

?میوه‌ها و سبزیجات: میوه‌ها و سبزیجات از جمله خوراکی‌های سالمی هستند که می‌توانند به پیشگیری از سرطان پستان کمک کنند یا روند پیشرفت بیماری را کندتر سازند. مطالعه انجام گرفته روی بیش از ۹۱ هزار زن نشان داد داشتن رژیم غذایی سرشار از خوراکی‌های گیاهی می‌تواند خطر ابتلا به سرطان پستان را تا ۱۵ درصد کاهش دهد.

به گفته محققان میوه‌ها و سبزیجاتی همچون گیاهانی با برگ‌های تیره، فلفل، گوجه فرنگی، هویج، مرکبات، کلم بروکلی، پیاز، سیب، گلابی و هلو در پیشگیری از ابتلا به این سرطان نقش دارند.

?فیبرهای خوراکی: اگرچه تحقیقات در مورد فیبرهای غذایی و تاثیر آن بر سرطان پستان در حال حاضر قطعی نیست، نتایج برخی مطالعات حاکی از آن است که این مواد غذایی می‌توانند به حفاظت در برابر این سرطان کمک کنند زیرا فیبرها از سیستم گوارشی حمایت کرده و دفع مواد زائد را تنظیم می کنند. همچنین به بدن کمک می‌کنند که مواد سمی را دفع کرده و آسیب‌های ناشی از آن را محدود کند.

?غلات و حبوبات: این خوراکی‌ها نیز دارای خواص آنتی اکسیدانی هستند که به پیشگیری از بسیاری از بیماری‌ها کمک می کنند. مصرف حبوبات سرشار از فیبر با کاهش خطر ابتلا به سرطان پستان مرتبط است.

?چربی‌های مفید: به نظر چربی‌ها گزینه مناسبی در فهرست خوراکی‌های مفید برای جلوگیری از ابتلا به سرطان پستان به حساب نمی‌آیند اما چربی‌های اشباع نشده چند زنجیره‌ای و تک‌زنجیره‌ای یا همان چربی‌های مفید شامل این موضوع نمی‌شوند. این نوع چربی‌ها در روغن زیتون، آووکادو و خشکبار وجود دارند.

 

 —————————————————————————————————————————————

مُسَکِن های باورنکردنی ای که در خانه دارید

کیسه یخ

یک مطالعه منتشر شده در سال ۲۰۱۶ نشان داد که استفاده از کیسه یخ به مدت ۲۰ دقیقه برای کاهش درد پس از زایمان موثر است. همچنین برای کاهش و ورم عضلانی نیز مفید است.

کمپرس آب گرم

گرما عروق خونی را منبسط می کند  که موجب می شود خون راحت تر مواد مغذی را در سراسر بدن توزیع کند و این مسئله کمک می کند تا درد را کاهش دهد.

زردچوبه

زردچوبه حاوی ترکیب شیمیایی کورکومین، و آنتی اکسیدان است که به محافظت از بدن در برابر رادیکال های آزاد کمک می کند. زردچوبه برای درد های بدن، درد مفصل و آسیب های داخلی بدن که باعث التهاب می شود بسیار مفید است.

زنجبیل

بر اساس یک مطالعه منتشر شده  سال ۲۰۰۵ در مجله غذایی دارویی، زنجبیل بر روی برخی از فرآیندهای التهابی در سطح سلولی تاثیر می گذارد که باعث می شود درمان موثری برای بیماری های التهابی حاد و مزمن باشد.

روغن زیتون

مطالعه منتشر شده در طبیعت ۲۰۰۵ گزارش می دهد که روغن زیتون شامل یک عامل ضد التهابی غیر استروئیدی است که باعث جلوگیری از فعالیت آنزیم های سیکلوکسینژن (COX) می شود که سبب التهاب در بدن خواهد بود.

میخک

تحقیقات سال ۲۰۱۴ منتشر شده در مجله اقیانوس آرام آسیا از Tropical Biomedicine گزارش می دهد که استفاده از گل میخک از قرن ۱۳ میلادی به عنوان یک مسکن برای درد دندان ها، درد مفصلی استفاده می شود

مترجم: محمدپورشفیعی

 —————————————————————————————————————————————

سرطان تیروئید چگونه آغاز می شود؟!

غده ي تیروئید ، غده ي پروانه اي شکل کوچکی است که در جلوي گردن قرار دارد. این غده علی رغم اندازه کوچکش ، نقش بسیار عمده و حیاتی در سلامت کل بدن دارد. غده تیروئید مسئول تولید و ترشح هورمون هایی به نام هاي تیروکسین و تري یدوتیرونین است،که میزان سوخت و ساز بدن یا سرعت مصرف انرژي و سرعت رشد و بلوغ را تنظیم می کنند. به طور کلی ترشح منظم این هورمون ها بسیاري از اعمال و ساختار بدن را از میزان ضربان قلب گرفته تا ساختار پوست، تحت تأثیر قرار می دهد.

سرطان تیروئید با یک گره شروع می شود

ابتدا ممکن است هیچ نشانه ی خاصی وجود نداشته باشد ولی معمولاً سرطان تیروئید با یک گره شروع می شود یعنی زیر دستمان گره ای به شکل یک گلوله یا تیله در گردن حس می شود بخصوص اگر گره ها تک باشند احتمال سرطانی بودن آن خیلی بیشتر از زمانی است که فرد در تیروئید خود چند گره را احساس کند. بنابراین هرگاه در آینه دیدید که گره ای در گردن وجود دارد علی الخصوص زمانی که در یک طرف این گره وجود داشته باشد سریعاً به پزشک متخصص مراجعه نمایید.

 

 —————————————————————————————————————————————

نشانه های سرطان رحم که خانم‌ها باید جدی بگیرند

برای بسیاری از افراد مبتلا به سرطان دهانه رحم، اولین نشانه‌ی بیماری یک درد عجیب یا احساس غیر طبیعی نیست، بلکه یک آزمایش پاپ اسمیر غیر طبیعی است. در مراحل اولیه ممکن است علایم خاصی مشاهده نشود و وقتی این علائم خود را نشان دهد که دیگر خیلی دیر شده. به همین دلیل است که متخصصان توصیه می‌کنند که زنان باید در سن ۲۱ سالگی شروع به انجام آزمایش‌های دوره‌ای پاپ اسمیر کنند.

⚠️نشانه ها

?خونریزی غیر عادی

?درد در ناحیه‌ی لگن

?قاعدگی عجیب

?خستگی

?تغییر در حرکات روده

? کاهش اشتها و کم کردن وزن

 —————————————————————————————————————————————

ارتباط شکر و سرطان

برخی می گویند که “شکر سرطان را تامین می کند” . تمام سلول ها، از جمله سلول های سرطانی، برای داشتن انرژی ،به قند خون (گلوکز) وابسته اند. مصرف بیش از حد قند موجب تحرک حیرت‌آور سلول‌های سرطانی می‌شود

⚠️خوردن مقدار زیاد مواد قندی، از جمله دسرها و نوشیدنی های شیرین ، شکر می تواند منجر به افزایش وزن شود، که خطر ابتلا به سرطان پستان را افزایش می دهد.

مترجم: محمدپورشفیعی

—————————————————————————————————————————————-

 

آیا آووکادو خاصیت ضد سرطانی دارد؟!

پژوهشگران و متخصصان تغذیه در سراسر دنیا، خواص و مزایای بسیار زیادی را برای آووکادو ذکر کرده اند

 ✅ تحقیقات نشان داده اند که مصرف منظم آووکادو می تواند تا حد قابل ملاحظه ای خطر ابتلا به سرطان پروستات را کاهش دهد.

✅ پژوهشگران می گویند که ترکیبات موجود در آووکادو می تواند سلول های پیش سرطانی و سرطانی که عامل ابتلا به سرطان دهان هستند را از بین ببرند.

 ✅ آووکادو هم مانند روغن زیتون سرشار از اسید اولئیک است. این ماده یکی از بزرگ ترین عوامل پیشگیری از ابتلا به سرطان پستان محسوب می شود.

✅ آووکادو حاوی آنتی اکسیدان هایی است که می توانند خطر ابتلا به سرطان و بیماری های قلبی را کاهش دهند و از پیری زودرس پوست جلوگیری کنند.

✅ اضافه کردن آووکادو به سالاد باعث می شود که مواد مغذی موجود در سبزیجات سالاد ۵ برابر سریع تر و بیشتر جذب بدن شما شود.

 

—————————————————————————————————————————————

چهار ماده غذایی که درد را تسکین می دهند

زنجبیل

ضدتهوع و استفراغ، وآرام بخش معده استزنجبیل همچنین می تواند با درد، از جمله درد مفاصل آرتروز و همچنین گرفتگی قاعدگی مبارزه کند. محققان در یک مطالعه، دریافتند که زنجبیل همانند ایبوپروفن موجب کاهش درد می شود.

بلوبری

بلوبری دارای مقدار زیادی مواد مغذی است که می تواند با التهاب مبارزه کند و درد را کاهش دهد. اگر فصل توت نیست، بلوبری منجمد می تواند همان  مواد مغذی میوه تازه را داشته باشد. میوه های دیگر که حاوی آنتی اکسیدان ها و پلی فنل هاهستند اثر آرامبخش مشابهی را دارند مانند: توت فرنگی و پرتقال

دانه کدو تنبل

دانه کدو یک منبع فوق العاده از منیزیم است که می تواند میگرن شما را کاهش دهد. همچنین ممکن است به پیشگیری و درمان پوکی استخوان کمک کند. منابع دیگر منیزیم عبارتند از: بادام ها، سبزیجات برگ سبز تیره (مانند اسفناج و کلم)، لوبیا و عدس    نعنا روغن نعنا، ​​دردعضلات ، گاز و نفخ معده را از بین می برد که نشانه های سندرم روده تحریک پذیر است. چای نعناع یک نوشیدنی خوب برای ناراحتی معده و شکم است. در تحقیقات، چای نعناع برزیلی به عنوان یک داروی ضد درد تجویز شده است.

 

مترجم: محمدپورشفیعی 

—————————————————————————————————————————————-

پنج میوه تابستانی ضد سرطان

تابستان فصل خوبی برای لذت بردن از میوه‌های متفاوت و غنی از ویتامین‌ها، مواد معدنی، فیبر و مواد مغذی است اما آیا می‌دانید که رنگ‌ قرمز تیره، نارنجی روشن و بنفش تیره میوه ها غنی از مواد طبیعی ضد سرطان است؟

به گزارش کارشناس سازمان غذا و دارو خوردن انواع میوه‌های تابستانی می‌تواند خطر ابتلا به سرطان‌های دهان، مری، ریه و ابتلا به سرطان معده را کاهش دهد و رژیم غذایی سرشار از فیبر از ابتلا به سرطان روده بزرگ جلوگیری می‌کند.

برخی از میوه‌های ضد سرطان عبارتند از:

✅بلوبری

بلوبری منبع غنی از ویتامین‌های کا و  سی و منگنز است. همچنین این میوه به عنوان منبع غنی از آنتی اکسیدان محسوب می‌شود.

آنتوسیانین‌ها، کاتکین‌ها، کوئرستین‌ها، کامپفرول‌ها و دیگر فلاونوئیدها موجب رنگ آبی این نوع توت‌ها می‌شود. ضمن اینکه از آسیب رادیکال آزاد به دی ان ای که می‌تواند منجر به سرطان شود جلوگیری می‌کند.

در مطالعات سلولی این ترکیبات باعث کاهش رشد سلول‌های سرطانی دهان، پستان، روده بزرگ و پروستات می‌شوند.

✅هندوانه

یکی از مهمترین میوه‌های فصل تابستان هندوانه است که حاوی ویتامین‌های آ و سی و پتاسیم است.

این میوه تابستانی منبع غنی از یک آنتی اکسیدان قوی به نام لیکوپن است که به محافظت در برابر سرطان پروستات کمک می‌کند.

هندوانه میوه بسیار خوبی برای کنترل وزن است. مصرف تنها یک وعده از آن می‌تواند فقط با ۴۹ کالری افراد علاقمند به مواد غذایی شیرین را راضی کند و این ویژگی، هندوانه را به یکی از میوه‌های با حداقل قند و کالری تبدیل می‌کند.

✅هلو

هلو حاوی پتاسیم و ویتامین سی است. یک هلوی متوسط تنها ۵۸ کالری دارد اما وجود گروه‌های ۲ گرمی فیبر، این میوه را برای کنترل وزن ایده آل ساخته است. رنگ نارنجی روشن این میوه به خاطر وجود بتاکاروتن است که به کاهش التهاب، بهبود عملکرد سیستم ایمنی، محافظت از دی ان ای و کنترل رشد سلولی با روش‌هایی که خطر ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهد کمک می‌کند.

✅توت فرنگی

توت فرنگی منبع خوبی از فیبر، ویتامین سی و منگنز است. این میوه حاوی اسید الاجیک است، یک ماده طبیعی که قادر به کاهش رشد سلول‌های سرطانی دهان، پستان، گردن رحم، روده بزرگ و پروستات است.

تحقیقات نشان داده است که اسید الاجیک از چند روش متفاوت برای مبارزه با سرطان عمل می‌کند:

  • این اسید به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل می‌کن.
  • برای غیر فعال کردن مواد سرطان‌زای ویژه به بدن کمک می‌کند.
  • باعث کاهش سرعت تولید مثل سلول‌های سرطانی می‌شود.

✅انگور

پوست انگور در هر دو نوع قرمز و سبز آن غنی از رسوراترول، فیتوکمیکال (ماده شیمیایی گیاهی) که خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی دارد، است.

تحقیقات آزمایشگاهی توانایی رسوراترول را در کاهش رشد سلول‌های سرطانی و مهار تشکیل تومورها در پوست، کبد، روده بزرگ، ریه و پستان نشان می‌دهد.

 

 

—————————————————————————————————————————————-

توصیه‌های تغذیه‌ای برای جلوگیری از گرمازدگی

 

?پزشک و متخصص تغذیه «سارا حسن‌لو» در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: گرمازدگی هنگامی اتفاق می‌افتد که بدن در هوای گرم در معرض کم‌آبی قرار بگیرد. افرادی که فعالیت بدنی زیادی دارند و یا بیشتر در فضای آزاد هستند، بیشتر به گرمازدگی دچار می‌شوند.

?وی ادامه داد: یکی از توصیه‌های اصلی برای مقابله با گرمازدگی نوشیدن حداقل ۱۰ تا ۱۲ لیوان آب در روز است. مصرف میوه و سبزیجاتی که آب فراوانی دارند همچون خیار، هندوانه، طالبی و… به تأمین آب بدن کمک می‌کند. مصرف شربت‌ها مثل خاکشیر، سیاه‌دانه، آبلیمو و… در جلوگیری از گرمازدگی نیز موثر است.

?این متخصص تغذیه تصریح کرد: سردرد، بی‌حالی و حالت‌تهوع از نشانه‌های گرمازدگی است. گرمازدگی اندام‌های زیادی را تحت تاثیر قرار می‌دهد و تنظیم آب و مواد معدنی بدن بهم می‌خورد در نتیجه فعالیت‌های روزمره فرد مختل می‌شود. گرمازدگی برای سنین زیر دو سال بیشتر خطرآفرین است اما ممکن است به همه افراد در اثر تعریق زیاد آسیب برساند. گرمازدگی ممکن است خطر مرگ را نیز در پی داشته‌باشد.

?حسن‌لو افزود: افرادی که کم آب می‌نوشند، غذاهای چرب، تند، شور و پرادویه استفاده می‌کنند و سپس در معرض هوای گرم قرار می‌گیرند زمینه گرمازدگی را برای خود فراهم می‌کنند. از عادت‌های خوب تغذیه‌ای در این فصل مصرف سبزیجات و سالاد با آبلیمو همراه غذا است. مصرف کردن چای، قهوه، نوشابه و سایر نوشیدنی‌های کافئین‌دار به دلیل اینکه دفع آب بدن را افزایش می‌دهد توصیه نمی‌شود. خوردن روزانه یک وعده غذای سرد مثل نان و پنیر می‌تواند رطوبت بدن را حفظ کند.

—————————————————————————————————————————————-

کارهای عجیبی که به کبد شما آسیب می رسانند

✳️شکر

مصرف بیش از حد شکر نه تنها برای دندان هایتان مضر است بلکه ممکن است به کبد شما نیز آسیب برساند. مطالعات نشان می دهد که شکر میتواند به اندازه الکل به کبد آسیب وارد کند، حتی اگر اضافه وزن نداشته باشید.

✳️مکمل های گیاهی

حتی اگر برچسب “طبیعی” داشته باشد، ممکن است برای شما مناسب نباشد. به عنوان مثال، برخی از افراد برای علائم یائسگی یا کاهش درد از گیاهی به نام  کاوا کاوا استفاده می کنند. اما مطالعات نشان می دهد که این گیاه در عملکرد کبد اختلال ایجاد می کند و منجر به ابتلا به هپاتیت و نارسایی کبد می شود.

 

✳️مصرف بیش از حد مکمل های ویتامین آ  

بدن شما نیاز به ویتامین آ دارد که در میوه ها و سبزیجات تازه، مخصوصا قرمز، نارنجی و زرد وجود دارد. اما اگر از مکملهای ویتامین آ زیاد استفاده کنید برای کبد شما مضر است.

✳️استامینوفن

برای تسکین درد خود از مصرف پیاپی استامینوفن پرهیز کنید زیرا به کبد شما آسیب می رساند.

✳️اضافه وزن

چربی اضافه ممکن است در سلول های کبد شما جمع شود و اختلالات کبدی ایجاد کند.

مترجم:محمدپورشفیعی

—————————————————————————————————————————————-

 سرطان مثانه چیست؟

سرطان رشد سلولهای غیر طبیعی در بدن است. سرطان مثانه معمولا در قسمت داخلی مثانه شروع می شود،قسمتی که ادرار پس از عبور از کلیه ها در آن ذخیره می شود. اکثر سرطانهای مثانه زمانی که درمان بسیار موفق است و بیماری در خارج از مثانه گسترش نیافته است، به راحتی در مان می شود. اما سرطان مثانه ممکن است دوباره برگردد بنابراین بررسی های منظم بسیار مهم هستند.

علائم هشداردهنده:

? خون در ادرار

? تغییرات مثانه

? تکرر ادرار

? سوزش ادرار

? مشکل در ادرار کردن

? عفونت های دستگاه ادراری یا سنگ های مثانه

عوامل خطر ابتلا به سرطان مثانه

❎سیگار کشیدن

❎قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی

❎جنسیت: مردان سه برابر بیشتر در معرض احتمال ابتلا به سرطان مثانه هستند.

❎سن: ۹ مورد از ۱۰ مورد سرطان مثانه بعد از ۵۵ سالگی رخ می دهد.

❎نژاد: سفیدپوستان دوبرابر بیشتر از آمریكاییهای آفریقایی در معرض خطر هستند.

مترجم: محمدپورشفیعی

 

—————————————————————————————————————————————-

سرطان سارکوم

? سارکوم نوعی سرطان است که در انواع مختلف بافت های بدن ایجاد می شود. این تومورها در استخوان ها، ماهیچه ها، تاندون ها، غضروف ها، عصب ها، چربی و رگ های خونی سینه ها و پاها شایع هستند اما در سایر قسمت های بدن نیز به وجود می آیند.

اگر چه بیش از ۵۰ نوع سارکوم وجود دارد، آنها را می توان به دو نوع اصلی تقسیم کرد: سارکوم بافت نرم  و سارکوم استخوان، یا استئوسارکوم.

سارکوم را می توان اغلب با عمل جراحی برای برداشتن تومور درمان کرد.

?نشانه های سارکوم

تشخیص سارکوم های بافت نرم دشوار است زیرا می توانند در هر جای بدن شما رشد کنند. اغلب اولین نشانه یک توده بدون درد است. همانطور که توده بزرگتر می شود، ممکن است عصب ها یا عضلات فشار وارد کند  که موجب ناراحتی شما شود و یا مشکل تنفسی برایتان به وجود آورد. هیچ تستی وجود ندارد که بتواند این تومورها را پیش از آنکه نشانه هایی مشاهده کنید تشخیص دهد.

علائم اولیه استئوسارکوم عبارتند از:

⚠️درد در استخوان آسیب دیده، که ممکن است در شب بدتر شود

⚠️تورم، که اغلب هفته ها پس از درد شروع می شود

⚠️به وجود آمدن لنف و تورم موضعی، اگر سارکوم در پای شما باشد

?استئوسارکوم ها اغلب در کودکان و نوجوانان بیشتر از بزرگسالان اتفاق می افتند. و از آنجا که کودکان سالم و فعال  هستند و نوجوانان اغلب درد و تورم در سینه و پاها دارند، استئوسارکوم ممکن است با درد در حال رشد یا آسیب های ورزشی اشتباه گرفته شود. اگر درد کودک شما بهبود نیافت و در شب بدتر شد ، به پزشک مراجعه کنید.

مترجم:محمدپورشفیعی

—————————————————————————————————————————————-

سطح بالای ویتامین دی خطر ابتلا به سرطان کولورکتال را به طور قابل توجهی کاهش می دهد.

بنابر گزارش دانشکده بهداشت عمومی هاروارد این ویتامین، در ماهی های چرب و نور خورشید یافت می شود، باعث تقویت مقاومت بدن در برابر تومور های معده می شود و قسمتی که سلول های سرطانی از آن عبور می کنند را مسدود می کند .

همچنین توصیه شده که مقدار ویتامین دی ایده آل ما ممکن است بالاتر از دستورالعمل های فعلی باشد.

این مطالعه یادآور این موضوع است که ویتامین دی دارای اولویت بالایی است، زیرا مهم‌ترین عملکرد این ویتامین تنظیم سطوح کلسیم، فسفر و حفظ سلامت استخوان‌هاست و کمبود آن با ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها ارتباط دارد.

مترجم: محمدپورشفیعی

—————————————————————————————————————————————-

راه حل هایی برای تقویت کبد

✔️الکل ننوشید.

✔️سیگار نکشید.

✔️مصرف نمک و پروتئین حیوانی خود را کم کنید.

✔️پروبیوتیک هایی با کیفیت بالا در رژیم غذایی خود قرار دهید تا سم بدنتان را دفع کند.

✔️زنجبیل، دارچین، سرکه، سیر، پیاز، نان سبوس‌دار، آرتیشو یا کنگر فرنگی، رزماری، کاکائوی تلخ، سیب، تمشک، پرتقال، گریپ‌فروت، طالبی، گلابی، کشمش، آلو و مانند اینها نیز اثرات مفیدی بر تقویت کبد دارد.

✔️میوه ها، حبوبات، گندم و غلات را به رژیم غذایی خود اضافه کنید

مترجم : فاطمه محمدپورشفیعی

 

—————————————————————————————————————————————-

آیا سبزیجات پخته شده خواص خود را از دست می دهند؟

?بسیاری از افراد بر این باورند که آنزیم ها و مواد مغذی سالم در سبزی ها در طول پخت و پز کاهش می یابد و از بین می رود. این باور در برخی موارد درست است. اما تحقیقات نشان می دهد که سبزیجات خام همیشه سالم نیستند. در واقع، بخار پز و کبابی کردن برخی از سبزیجات ارزش غذایی آن ها را افزایش می دهد.

?گوجه فرنگی یک نمونه از این سبزیجات است که می تواند از طریق پخت و پز تغذیه شود. یک مطالعه در مجله کشاورزی و مواد غذایی نشان داد که لیکوپن ترکیب طبیعی است که به میوه ها و سبزیجات، رنگ قرمز می دهد. هم چنین لیکوپن به کاهش خطر برخی از انواع سرطان ها، از جمله سرطان پروستات، ریه و معده کمک می کند. دانشمندان پس از ۳۰ دقیقه از پختن گوجه فرنگی دریافتند، لیکوپن موجود در گوجه فرنگی بیش از ۳۰ درصد افزایش یافته است.

?مطالعه دیگری نشان داد که سبزیجات پخته شده از جمله هویج، اسفناج، قارچ، مارچوبه، کلم، فلفل مواد مغذی بیشتری دارند.

با این حال، ویتامین C در سبزیجات پخته شده کاهش می یابد.

✅پس چگونه باید سبزیجات خود را برای دریافت مواد مغذی بیشتر آماده کنید؟ انتخاب ترکیبی از سبزیجات پخته شده و خام بهترین روش است.

مترجم: فاطمه محمدپورشفیعی

—————————————————————————————————————————————-

تأمین ویتامین ها از طریق مواد غذایی بدون نیاز به مصرف مکمل ها

کارشناسان معتقدند بهترین راه برای دریافت مواد مغذی مورد نیاز ما از طریق غذا است. یک رژیم متعادل که حاوی مقدار زیادی میوه، سبزیجات و غلات است ، نیازهای بدن را برآورده می کنند. مصرف مکمل ها در برخی موارد ضروری است به طور مثال ، زنان باید در طول بارداری ۴۰۰ میکروگرم اسید فولیک مصرف کنند. مصرف اسید فولیک کافی کمک می کند تا زنان باردار از داشتن یک نوزاد مبتلا به اسپینیا بیفیدا یا بیماری مهره شکاف دار جلوگیری کنند .

انواع مواد غذایی که دارای مواد مغذی و ویتامین فراوان با کالری کم هستند.

✅آووکادو

✅چارد یا چغندر برگی، کولارد سبز(نوعی کلم)، گل کلم ، اسفناج

✅فلفل دلمه ای

✅جوانه های کلم بروکسل

✅قارچ

✅سیب زمینی پخته

✅سیب زمینی های شیرین

✅طالبی، پاپایا، تمشک، توت فرنگی

✅ماست کم چرب

✅تخم مرغ

✅دانه ها (کتان، کدو تنبل، کنجد و آفتابگردان)

✅لوبیا

✅عدس، نخود فرنگی

✅بادام، بادام زمینی، بادام درختی

✅جو، برنج قهوه ای

✅ماهی قزل آلا، ماهی هالیبوت، ماهی کاد، میگو، ماهی تن

✅گوشت گاو، گوشت گوسفند

✅مرغ، بوقلمون

مترجم: فاطمه محمدپورشفیعی

 

—————————————————————————————————————————————-

  تحقیقات جدید دانشگاه آدلاید نشان می دهد که مصرف ویتامین  ب ۶ به مردم کمک می کند تا رویاها و خواب های خود را بهتر به یاد بیاورند.

این مطالعه روی ۱۰۰ شرکت کننده از سراسر استرالیا با مصرف ویتامین ب ۶ قبل از خواب به مدت پنج روز متوالی انجام شد.

 “دکتر دنهلم آسپی از دانشکده روانشناسی می گوید:”نتایج نشان می دهد که مصرف ویتامین ب۶ باعث بهبود توانایی افراد در به یاد آوردن خواب می شود”

✅ویتامین ب۶ بر روی زیبایی، بی عیب و نقص بودن یا شفافیت خواب ها و هم چنین الگوهای خواب تأثیری ندارد.

✅پیش از مصرف مکمل ها، بسیاری از شرکت کنندگان به ندرت رویاهای خود را به یاد می آوردند، اما در پایان مطالعه بهبود یافتند.

این مطالعه نشان می دهد که ویتامین ب ۶ ممکن است یکی از راه های کمک به مردم برای داشتن رویاهای آرام باشد. دکتر آسپی می گوید: “به طور متوسط افراد شش سال از زندگی خود را خواب می بینند. اگر بتوانیم رویاهایمان را کنترل کنیم، می توانیم از زمان خواب خود استفاده بهتری کنیم. برای مثال، ممکن است از رویای خیالی برای غلبه بر کابوس، درمان فوبیا، کمک به مهارت های حرکتی و توانبخشی از آسیب فیزیکی استفاده کرد.”

✅ویتامین ب ۶به طور طبیعی در غذاهای مختلف شامل غلات، حبوبات، میوه ها (مانند موز و آووکادو)، سبزیجات (مانند اسفناج و سیب زمینی)، شیر، پنیر، تخم مرغ، گوشت قرمز، جگر و ماهی یافت می شود.

مترجم: فاطمه محمدپورشفیعی

 

برچسب ها: